دسته‌بندی مقالات

نحوه تشخیص رنگ خودرو؛ از کجا بفهمیم خودرویی رنگ شده یا نه

نحوه تشخیص رنگ خودرو؛ از کجا بفهمیم خودرویی رنگ شده یا نه

امروزه با وجود قیمت های سرسام آور ماشین ها، اغلب افراد ترجیم می‌دهند که به جای خرید خودروی صفر، خودروی دست دوم بخرند. منتهی مشکل اینجاست که در خرید خودروی دست دوم باید دقت بیشتری به خرج دهید و تمامی قسمت‌های ماشین را به دقت بررسی کرده و به دقت خودرو را کارشناسی کنید. در غیر این صورت، خودرو می‌تواند هزینه‌های هنگفتی را بر روی دست شما بگذارد، ضمن اینکه قیمت خرید خودروی دست دوم نیز به خودی خود زیاد است.

مراحل کارشناسی خودرو

مراحل کارشناسی خودرو

مواردی که باید هنگام خرید خودرو بررسی شوند عبارتند از: وضعیت ظاهری خودرو، سلامت بدنه، رنگ، فیک و قلابی نبودن قطعات، سیستم‌های فنی ماشین و …. بررسی این موارد بسیار مهم هستند، چون در صورت وجود هر یک از این ایرادات، قیمت خودرو افت چشمگیری پیدا می‌کند. علاوه بر این، در صورت وجود هر گونه اشکال در بدنه و قطعات، رنگ شدگی خودرو و قلابی بودن قطعات، همه این‌ها می‌تواند نشانه‌ی تصادفی یا چپی بودن ماشین باشد.

فقط مشکلی که وجود دارد این است که مانند گذشته، روش‌های رنگ کردن و صافکاری خودروها آنقدر ساده نیستند و این به لطف پیشرفت تکنولوژی است! پس می‌توان نتیجه گرفت که باید با کمک یکسری ابزارها و تکنیک‌های خاص و همچنین مساعدت از افراد متخصص، کارشناسی خودرو را انجام داد که خیال‌تان از بابت خریدی که انجام می‌دهید راحت باشد. یکی از مواردی که حتما به هنگام بررسی خودرو باید بدان توجه داشته باشیم، کارشناسی رنگ خودرو و تشخیص رنگ شدگی خودرو است.

کارشناسی رنگ خودرو

در کارشناسی رنگ خودرو بررسی می کنیم که آیا خودرو رنگ فابریک کارخانه را داراست یا مجدد رنگ شده است. اگر تشخیص دهیم که خودرو مجدد رنگ شده است، به احتمال زیاد خودرو تصادفی یا چپی است که این موضوع تاثیر چشمگیری بر افت قیمت خودرو دارد. در این مقاله قصد داریم به طور اختصاصی به روش های تشخیص رنگ شدگی خودرو بپردازیم تا مانند یک کارشناس بتوانید رنگ شدگی خودرو را تشخیص دهید.

روش‌ها و ابزارهای تشخیص رنگ خودرو

روش‌ها و ابزارهای تشخیص رنگ خودرو

به 4 روش می‌توان رنگ شدگی خودرو را تشخیص داد:

  1. تشخیص رنگ شدگی با چشم
  2. تشخیص رنگ شدگی با استفاده از آهنربا
  3. تشخیص رنگ شدگی با دست کشیدن روی بدنه

در ادامه هر یک از این روش‌ها را به طور کامل شرح خواهیم داد.

تشخیص رنگ شدگی با چشم

ابتدایی‌ترین روش تشخیص رنگ شدگی خودرو، روش چشمی است. در این روش باید دقت زیادی به خرج دهید و به دنبال نشانه های رنگ شدن خودرو باشید. این روش نسبت به بقیه سخت‌تر است چون تا حدی دقیق نیست، خصوصا اگر یک نقاش یا صافکار ماهر آن را انجام داده باشد. اما با بکارگیری راهکارهای زیر، احتمال دارد بتوانید رنگ شدگی را تشخیص بدهید.

تفاوت رنگ میان قسمت های متفاوت خودرو

اول از همه باید بدانید که رنگی که کارخانه برای خودروها استفاده می کند، ترکیبی از رنگ‌ها با کدهای مختلف است و اگر صافکار یا نقاشی بخواهد درست عین همان ترکیب رنگ را در بیاورد، باید تمامی کدهای استفاده شده را بداند. چنین چیزی احتمالش کم است و حتی برای ماهرترین نقاشان هم کار دشواری‌ست. پس با دقت به بخش‌های مختلف ماشین، خصوصا بخش‌هایی که بیشتر در معرض آسیب دیدگی هستند مانند درها و سپرها، می‌توانید تفاوت رنگ را تشخیص دهید.

ضمنا برخی از قسمت‌های ماشین، مثل پیچ و مهره‌های کاپوت و گلگیر، حین رنگ شدن باز می‌شوند و در صورت وجود علائم آچار بر روی پیچ و مهره‌ها، می‌توانید به احتمال رنگ شدگی ماشین پی ببرید.

اثراتی از پاشیدگی رنگ در برخی قسمت‌ها

در کارخانه خودرو را به گونه‌ای رنگ می‌کنند که اجزای داخلی آن از رنگ مصون بماند و قسمت‌هایی اضافه بر سازمان رنگ نشود. پس وجود اثراتی از رنگ در قسمت‌هایی همچون لبه درها و کاپوت، می‌تواند حاکی از رنگ شدگی ماشین باشد. به هنگام خرید خودرو حتما لبه کاپوت و درها را به دقت بررسی کنید چون در صورت مشاهده پاشیدگی رنگ، از رنگ شدگی ماشین مطمئن می‌شوید.

عکس گرفتن یا بررسی ماشین با فاصله

عکس گرفتن یا بررسی ماشین با فاصله

اگر تمام یک بخش یا قطعه رنگ شده باشد، تشخیص رنگ شدگی آن سخت‌تر می شود، اما برای این نیز راه حلی وجود دارد. اگر کمی از ماشین فاصله بگیرید و به دقت نگاهی به رنگ بخش‌های مختلف ماشین بیاندازید، احتمال زیاد در این صورت متوجه تفاوت رنگ قسمت‌های رنگ شده می‌شوید. یک راهکار دیگر این است که از بخش‎های مختلف ماشین عکس بگیرید و آنها را بررسی کنید.

البته دقت داشته باشد که هنگام عکس گرفتن، زیاد نزدیک ماشین نباشید و تا حدی فاصله داشته باشید. همانطور که گفتیم نقاشان و صافکاران نمی‌توانند قطعات را به رنگ فابریک ماشین در بیاورند، پس با بکارگیری این راهکار می‎توانید رنگ شدگی ماشین را تشخیص دهید.

بررسی صندوق، گلگیرها و لبه کاپوت

درست است که گفتیم به منظور مشاهده اثرات پاشیدگی رنگ این قسمت‌ها را بررسی کنید، اما یک نکته دیگر نیز هست که باید بدان توجه داشته باشید. بر روی لبه‎ی قسمت‎هایی که نام بردیم، به هنگام تولید در کارخانه موم کشی انجام می‎شود و برای این کار از موم خاصی استفاده می‎شود. در صورتی که لازم باشد برخی قطعات تعویض یا تعمیر شود، موم کشی‌های کارخانه لازم است کنده شوند. با اینکه برخی مکانیک‎ها سعی می‏کنند با موم کشی مجدد اثرات تعمیر را بپوشانند، اما با مقایسه‏ی بخش‎های مختلف می‎توان به این موضوع پی برد.

چسبیدن گرد و غبار یا اجسام ریز به بدنه؛ ایجاد ظاهر نقطه نقطه

یک وقت هست که نقاش یا صافکار، مهارت و تجربه کافی ندارد و بدون دقت به ظاهر ماشین، اقدام به رنگ کردن آن می‎کند. در صورتی که ممکن است اجسام یا اشیائی به آن چسبیده باشند و در صورت رنگ زدن روی آنها، ماشین ظاهری نقطه نقطه یا اصطلاحا پوست پرتقالی پیدا کند. البته این احتمال نیز می‎رود که پس از رنگ زدن و در طی فرآیند خشک شدن، گرد و غبار یا اجسام دیگری به آن بچسبند.

انعکاس مواج یا غیر شفاف تصویر در بدنه خودرو

به صورت زاویه دار و مایل (غیر مستقیم) به انعکاس تصویر در بدنه خودرو نگاه کنید. اگر در برخی قسمت‌های بدنه یا کل آن، تصویر حالت مواج و غیر شفاف دارد، پس این به معنای رنگ شدگی خودرو است.

پوسته پوسته شدن رنگ خودرو یا رنگ پریدگی آن

رنگ فابریک و اورجینال کارخانه کیفیت بالایی دارد و به راحتی خراب نمی‎شود یا از بین نمی‎رود. اما رنگ غیر اورجینال و فیک، به دلیل کیفیت پایین، رنگ پریده یا پوسته پوسته می‌شود. اگر بر روی بدنه ماشین چنین چیزی مشاهده کردید، حتما به اورجینال بودن رنگ آن قسمت شک کنید.

رد سنباده کشی

یکی از آثاری که در صورت صافکاری و رنگ شدگی ماشین ایجاد می‏شود، رد سنباده است. سنباده کشی خطوط هاشورمانندی ایجاد می‌کند که می توان در قسمت‌های مختلف، مخصوصا لبه گلگیرها مشاهده کرد. سنباده کشی مرحله دوم کار است که پس از آن، مرحله رنگ شدن خودرو است.

تشخیص رنگ شدگی خودرو با استفاده از آهنربا

تشخیص رنگ شدگی خودرو با استفاده از آهنربا

یکی از روش‎های آسان تشخیص رنگ شدگی ماشین، استفاده از یک آهنربای ضعیف است. باید بدانید که بدنه ماشین‎هایی که از جنس آهن و فولاد هستند آهنربا را جذب می‎کنند. وقتی آهنربا را بر روی سطح ماشین می‎کشید، اگر متوجه تغییری در میزان جاذبه آهنربا شدید، این یعنی ماشین قطعا دارای رنگ شدگی است. چون در صورت یکدست بودن رنگ، میزان جاذبه تغییر نمی‎کند، اما وقتی خودرو مجدد رنگ شده باشد، هر چقدر رنگ بدنه بیشتر باشد، جاذبه آهنربا کمتر خواهد بود.

تشخیص رنگ شدگی خودرو با دست کشیدن روی بدنه

برای این روش بهتر است مانند روش چشمی، از یک کارشناس خبره کمک بگیرید، اما خودتان هم می‎توانید از پس آن بر بیایید. فقط باید دقت زیادی به خرج دهید. بدنه ماشین را لمس کنید. اگر ماشین رنگ نشده و دارای رنگ فابریک کارخانه باشد، باید سطحی صاف، صیقلی و یکنواخت را حس کنیم. اما وقتی یک ماشین به دلیل تصادف و غیره، رنگ شده باشد، پس هم جنس و کیفیت رنگ و هم صاف و صیقلی بودن بدنه آن با لمس کردن تا حدی مشخص می‎شود.

در صورت رنگ شدگی خودرو، به دلیل سنباده کاری حس زبری و ناصیقلی بودن به دستان شما منتقل می‎شود. حالت پوست پرتقالی یا نقطه نقطه بودن ماشین را هم با دست می‌توانید تشخیص دهید؛ حس خواهید کرد که دست‏تان درست مانند پوست پرتقال، سطحی ناصاف و متخلخل را دارد لمس می‌کند.

تشخیص رنگ شدگی با دستگاه دیجیتالی مخصوص

آخرین و مطمئن‌ترین روش، کمک گرفتن از کارشناسان خبره است، اما شاید گاهی اوقات تشخیص رنگ خودرو بدون ابزارهای لازم برای این کارشناسان هم به سادگی امکان‌پذیر نباشد. فاکتورهای مهم در رنگ خودرو، تراکم و ضخامت رنگ است. به ‌همین‌ دلیل نیز برای این کار، از دستگاه پیشرفته تشخیص رنگ دیجیتال استفاده می‎کنند که با توجه به تراکم یا ضخامت رنگ خودرو، می‎تواند به قطعیت بگوید که خودرو رنگ شده است یا خیر.

حتی اگر کل خودرو مجدد رنگ شده باشد و ضخامت در بخش‌های مختلف یکی باشد فرقی نمی‏کند چون باز هم از روی عدد نشان داده شده، رنگ شدگی خودرو قابل تشخیص است. وقتی یک لایه رنگ روی لایه رنگ اصلی اضافه می‌شود، مسلما ضخامت آن نقطه افزایش می‎یابد. در هر صورت، اگر ضخامت از4.7 بیشتر شود، نشان‌دهنده این است که لایه رنگ دیگری روی رنگ فابریک خودرو آمده است.

روش های پیشنهادی دیگر

تشخیص رنگ شدگی بدنه با انعکاس نور

همچنین می‌توان از روش‌های زیر این کار را انجام داد:

تشخیص رنگ شدگی با استفاده از قلم آهنربایی

مگنت یا قلم آهنربایی، یک وسیله آهنربایی برای تشخیص رنگ شدگی خودرو است. این وسیله از دو قسمت تشکیل شده است؛ قسمت جلویی آهنربا بوده و قسمت پشتی آن فنر است. برای تشخیص رنگ، قلم آهنربایی را روی قطعات مختلفی از ماشین قرار می‎دهیم. اگر قطعه مورد نظر، دارای رنگ فابریک کارخانه باشد، قسمت داخلی آن بین 6 تا 7 سانتی متر بیرون می‎آید. اما اگر قطعه توسط نقاش رنگ و بتونه‏کاری شده باشد، به علت ضخامت رنگ، آهنربای قطعه بین 1 تا 2 سانتی متر بیرون می‌آید.

تشخیص رنگ شدگی بدنه با انعکاس نور

در اینجا می‎توان قسمت‎هایی مانند بین چارچوب درب‎ها، لبه داخلی کاپوت، داخل لبه صندوق عقب و حتی لبه داخلی دستگیره‎ها را به صورت دقیق بررسی کرد و از وجود پاشیدگی اضافی رنگ حتی در حد یه لکه، وجود حفره به دلایل مختلف مانند مخلوط نامناسب رنگ، مواج بودن یا حتی از وجود خط و خش به دلیل استفاده از سنباده روی بدنه خودرو پی برد.

مقالات مرتبط
چک لیست خودرو قبل از سفر

چک لیست خودرو قبل از سفر

آیا تا به حال به اهمیت بازدید و بررسی وسیله نقلیه قبل از شروع سفر اندیشیده‌اید؟ آیا می‌دانید که چک کردن دقیق خودرو قبل از

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.