روش صافکاری ماشین بدون رنگ

روش صافکاری ماشین بدون رنگ

صافکاری یکی از مهمترین خدماتی است که در زمینه خودرو ارائه می‌شود. اگر بدنه خودرو دچار آسیب شود، یک صافکار ماهر می‌تواند به خوبی آن را مثل روز اول تعمیر کند، اگرچه بسیاری معتقدند که صافکاری و نقاشی دو هنر مکمل هم هستند اما این روز‌ها به لطف صافکاری بدون رنگ کار‌ها بسیار ساده‌تر شده و از طرفی کیفیت تعمیرات نیز ارتقاء یافته است. ما در این مقاله قصد داریم به صافکاری بدون رنگ ماشین و نکاتی که در این مبحث وجود دارد بپردازیم.

صافکاری بدون رنگ یا PDR

صافکاری بدون رنگ یا PDR

PDR مخفف کلمه (Paintless Dent Repair) به معنای تعمیر تورفتگی بدون رنگ است. این نوع صافکاری نسبتاً جدید است و به منظور ترمیم و تعمیر گودی و فرورفتگی‌های جزئی که ناشی از تصادفات بسیار خفیف است از آن استفاده می‌شود. این روش صافکاری بسیار کم هزینه و سریع بوده و بهترین نتیجه را به همراه دارد.

به این روش صافکاری بدون رنگ هم گفته می‌شود. در واقع تخصص بالای اپراتور انجام دهنده این نوع صافکاری و استفاده از ابزارآلات مناسب، سبب می‌شود که هیچ صدمه‌ای به رنگ بدنه وارد نشود. با استفاده از روش صافکاری بدون رنگ بسیاری از آسیب‌های جزئی تا متوسط بدنه خودرو را می‌توان بدون نیاز به نقاشی تعمیر کرد.

روش صافکاری بدون رنگ ماشین

در صافکاری بدون رنگ معمولاً از میله‌های فلزی و گیره‌های بدنه برای بیرون کشیدن فرورفتگی‌ها یا اصطلاحاً قسمت‌های قر شده استفاده می‌شود. یکی دیگر از ابزاری که برای این نوع صافکاری از آن استفاده می‌شود چسب بدنه است. با استفاده از این ابزار قسمت‌هایی که دسترسی کمتری دارند و یا دسترسی به آن‌ها سخت است به راحتی تعمیر می‌شوند.

بررسی بخش‌های آسیب دیده

معمولاً روش انجام این نوع صافکاری به این گونه است که ابتدا بخش آسیب دیده را مورد بررسی کارشناسانه قرار می‌دهند. انتخاب ابزار مناسب نقش مهمی در کیفیت انجام کار دارد.

تعیین ابزار

یک صافکار باتجربه و ماهر به کمک بررسی ظاهری و دقیق بدنه، مشخص می‌کند که برای صافکاری این بخش به چه ابزاری نیازمند است و کیفیت رنگ بدنه را در اطراف قسمت نیازمند تعمیر را بررسی می‌کند تا در زمان تعمیر کمترین آسیب را ببیند، مثلاً ترک خوردگی رنگ یا پریدگی رنگ در اطراف محل تعمیر کار را بسیار سخت‌تر خواهد کرد.

وسعت و عمق فرورفتگی از جمله مواردی است که در تعیین ابزار کار تأثیرگذار است. گاهی نیاز است که برای دسترسی به محل مورد نظر بخش کوچکی از بدنه خودرو شکافته شود، معمولاً اندازه این شکاف به اندازه قطر ابزاری است که باید از آن عبور کند. بنابراین نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

استفاده از گرما

در زمان انجام کار معمولاً از گرما که توسط سشوار‌های صنعتی ایجاد می‌شود، استفاده می‌کنند. این کار مانع از ترک خوردگی یا تراشیده شدن رنگ می‌شود. باید به این نکته نیز توجه داشت سطحی که یکبار رنگ شدگی داشته باشد، احتمال ترک خوردگی در زمان تعمیر خواهد داشت. گرم کردن بخش آسیب دیده باعث گرم شدن فلز می‌شود و خاصیت چکش خواری آن را افزایش می‌دهد، به این ترتیب کار سریع‌تر انجام می‌گیرد.

ابزاری که برای صافکاری PDR از آن‌ها استفاده می‌شود بسیار ظریف و کاربردی هستند، ضمن این که به راحتی می‌توان به کمک آن‌ها به محل‌هایی چون پشت کاپوت، دوبل در، گلگیر و… دسترسی پیدا کرده و عملیات مورد نظر را انجام داد.

معمولاً انجام کار با ابزار به این صورت است که ابزار مورد نظر پشت فرورفتگی قرار می‌گیرد و با کشیدن و ایجاد فشار روی آن، بخش فرورفته به جای خود باز می‌گردد.

موج‌گیری

پایان کار در صورت نیاز، بخش تعمیر شده موج‌گیری می‌شود. این کار با قلم‌های بسیار کوچکی انجام می‌گیرد که به وسیله چکش‌های بسیار ظریف، سبک و با ضربه‌هایی با فشار یکسان و متناوب سطح صاف و یکدست می‌شود.

قلم‌گیری

گاهی ممکن است رنگ بدنه دچار آسیب شود، در این صورت بعد از انجام تعمیرات صافکاری نیاز است که رنگ بخش‌های آسیب دیده با دقت بسیار توسط قلم‌های ظریف خش‌گیری شود. برای این کار رنگ مناسب انتخاب شده را با دقت روی بخش‌های آسیب دیده می‌کشند. غلظت رنگ باید مناسب باشد و پوشش دهی خوبی داشته باشد. بعد از خشک شدن رنگ‌ها با استفاده از سمباده بسیار نرم روی رنگ را می تراشند تا رنگ بخش تعمیر شده با بدنه هم سطح شود. سپس این بخش را به خوبی پولیش می‌کنند تا رنگ بدنه کاملاً یکدست و هم سطح شود.

نکات مهم صافکاری PDR

نکات مهم صافکاری PDR

حال که با مراحل انجام کار آشنا شدید، باید بدانید نکاتی وجود دارد که توجه به آن‌ ها کیفیت کار را تا حدود زیادی تضمین می‌کند.

  • اولین و مهمترین نکته انتخاب یک مرکز تخصص PDR است که از تکنسین‌های ماهر و متخصص برخوردار باشد. چرا که بخش مهمی از صافکاری بدون رنگ نیازمند مهارت و تجربه بالای شخص صافکار است.
  • جهت جلوگیری از افت قیمت خودرو با صافکاری pdr بهتر است سراغ مرکزی بروید که همه ابزار و لوازم مورد نیاز را در اختیار داشته باشد و مدرن عمل کند. گاهی نیاز است که از تلفیق صافکاری سنتی و صافکاری بدون رنگ برای تعمیر بهتر بدنه خودرو استفاده شود.
  • انجام صافکاری بدون رنگ بستگی به شدت و عمق آسیب‌های بدنه خواهد داشت.
  • صافکاری بدون رنگ از نظر زمان و هزینه بسیار مقرون به صرفه تر از روش صافکاری سنتی است اما به دقت و ظرافت بیشتری نیاز دارد.

جمع‌بندی

صافکاری بدون رنگ نوعی از صافکاری است که کمک می‌کند تا در صورت آسیب دیدن جزئی بدنه بدون نیاز به نقاشی، بخش‌های آسیب دیده تعمیر شوند. این نوع صافکاری از شیوه‌های مدرن و تکنیکی برای تعمیر بهره می‌برد. معمولاً انجام صافکاری بدون رنگ نیازمند دسترسی داشتن به ابزار‌های تخصصی این کار و همچنین تسلط و مهارت بالای شخص صافکار است. هرچه تجربه و مهارت شخص بالاتر باشد، نتیجه کار نیز بهتر خواهد بود.

مدوسا یکی از بهترین مراکز ارائه خدمات صافکاری بدون رنگ در تهران است که با بهره‌مندی از همراهی پرسنل متخصص و باتجربه و تجهیزات بروز و مدرن PDR، فرآیند صافکاری بدون رنگ را با کیفیت بالا و در کمترین زمان ممکن به مشتریان عزیز ارائه می‌کند.

مقالات مرتبط
نانو سرامیک خودرو چیست؟

نانو سرامیک خودرو چیست؟

پوشش نانو سرامیک یک مایع پلیمری با رنگ شفاف است که به رنگ بدنه خودرو شما زده می‌شود و در مقایسه با واکس‌ها و پولیش‌های

مواد سرامیک خودرو چیست؟

مواد سرامیک خودرو چیست؟

یکی از مهمترین دغدغه‌های مالکان خودرو، نگهداری از کیفیت رنگ بدنه اتومبیل است. در واقع مهمترین نکته‌ای که در زیبایی یک خودرو تأثیر‌گذار می باشد،

1 دیدگاه دربارهٔ «روش صافکاری ماشین بدون رنگ»

  1. سارا اقلیمی

    یکی از اقوام ما میخواست با آب جوش صافکاری بدون رنگ کنه متاسفانه کلی آسیب دید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.