راهنمای ترمیم رنگ بدنه خودرو

راهنمای ترمیم رنگ بدنه خودرو

ترمیم رنگ بدنه خودرو یکی از مهم ترین و دشوارترین مهارت هایی است که در زمینه برطرف کردن عیوب پیکره اتومبیل صورت می گیرد. صافکاری و نقاشی دوباره بدنه خودرو نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارد و باید توسط افراد و استادکاران باتجربه و کارکشته انجام بگیرد. برطرف کردن نقص هایی که قابل مشاهده نیستن کار آسانی نخواهد بود؛ بنابراین بسیاری آن را نوعی هنر می‌دانند.

مراحل انجام ترمیم رنگ بدنه خودرو

انجام ترمیم رنگ بدنه خودرو

برای ترمیم رنگ بدنه خودرو باید عمق و ابعاد ضایعه را مشخص نمود. لازم به ذکر است که رنگ اتومبیل از سه لایه مهم تشکیل شده است. این لایه ها شامل: پوشش جلا، رنگ اصلی و لایه آستر هستند. با توجه به عمق و اندازه رنگ رفتگی روش های متفاوتی برای رفع آن وجود دارند که به شرح زیر می باشند:

 رفع لکه‌های سطحی

 برای ترمیم رنگ بدنه خودرو و رفع لکه‌های سطحی ابتدا اطراف خط های به وجود آمده بر روی پیکره اتومبیل را با استفاده از آب و کف از هرگونه چربی و مواد زائد پاک خواهند کرد و آن را به صورت کامل خشک می‌کنند. با استفاده از قلم خش گیر، خط ها و لکه ها را از بین خواهند برد. بعد از خشک شدن قسمت مورد نظر، قلم خش گیر را بر روی قسمت رنگ رفته قرار داده و اندکی آن را فشار می‌دهند. برای برطرف کردن لکه‌های کوچک نیازی به حرکت دادن قلم نیست. زمانی که رنگ کاملاً خشک شد کل پیکره اتومبیل را شست و شو خواهند داد و بعد از خشک کردن آن به وسیله‌ی لایه‌ی واکس اتومبیل، لکه را پوشش خواهند داد.

رفع لکه ها و ضایعه های کوچک و بزرگ

برای ترمیم رنگ بدنه خودرو و برطرف کردن لکه‌هایی که دارای عمق و اندازه بزرگتری هستند، خش‌گیر کاربردی نخواهد داشت. برای این منظور باید مراحل و کارهای فوق را انجام داد. ابتدا باید آشغال و سنگ‌ریزه‌ها را به کمک پنس مخصوص از روی آن برداشت و تکه های اضافی را از قسمت مورد نظر جدا نمود.

در مرحله بعد باید به کمک آب و کف فراوان محل مورد نظر را به خوبی شستشو داد و به وسیله یک دستمال یا پد الکلی، محل لکه را از هر آلودگی پاک نمود. سپس نوبت به قرار دادن آستر بر روی قسمت لک شده می‌رسد. آستر مخصوص اتومبیل را بر روی قسمتی که بدون رنگ است قرار می‌دهند. این کار با استفاده از قلموهای ریز انجام می‌گیرد تا آستر جدید به رنگ سالم اتومبیل آسیب نرساند.

رفع لکه ها و ضایعه های بزرگ

این نوع لکه ها و رنگ رفتگی ها بزرگ و کاملاً مشخص هستند و رفع آن ها اندکی متفاوت و سخت خواهد بود.بعد از شستشوی کامل و اساسی محل را به خوبی خشک خواهند کرد. به طوری که هیچ گونه رطوبتی بر روی آن باقی نماند. سپس به کمک محلول های شیمیایی و اسید سیتریک زنگ زدگی های احتمالی را از بین خواهند برد و در نهایت به وسیله الکل طبی تمام سطح را تمیز خواهند کرد تا هیچ گونه چربی و آلودگی بر روی آن باقی نماند. بعد از این مرحله با استفاده از سمباده گریت خیلی نرم تمام سطح را سمباده کشیده و لبه‌های لکه را رفع خواهند کرد. سپس به کمک تینر سطح را از گرد سمباده پاک خواهند کرد.‌ بعد از سمباده کشی یک لایه آستر را بر روی سطح مورد نظر اجرا می‌کنند. بعد از خشک شدن آستر محل را بوسیله پوستاب خیس سمباده می‌زنند. سپس رنگ اصلی را با استفاده از قلموی مخصوص بر روی لکه مورد نظر اجرا خواهند کرد. بعد از خشک شدن رنگ اصلی از یک سنباده نرم و مرطوب برای صاف کرد هر چه بهتر سطح رنگ شده بهره خواهند گرفت و در آخرین مرحله پوشش جلا را بر روی محل مورد نظر خواهند زد.

تقسیم بندی لکه ها حین ترمیم رنگ بدنه خودرو

تقسیم بندی لکه ها حین ترمیم رنگ بدنه خودرو

برای ترمیم رنگ بدنه خودرو ابتدا میزان و اندازه لکه ایجاد شده را در نظر خواهند گرفت؛ بنابراین ضایعه ها را به چهار دسته تقسیم بندی نموده اند؛ که عبارتند از:

۱: خط و خش‌های کم عمق و سطحی که در کم ترین زمان ممکن و با کمترین امکانات و تجهیزات قابل اصلاح هستند.

۲: ضایعه هایی که به اندازه یک بند انگشت و یا کوچکتر از آن هستند.‌این نوع رنگ رفتگی با روش های ساده و ابتدایی قابل برگشت و اصلاح هستند.

۳: ضایعه ها و رنگ رفتگی هایی که دارای ابعاد بزرگ تری هستند و برای رفع و رجوع آنان باید زمان بیشتری صرف کرد.

۴: ضایعه و رنگ رفتگی های نسبتاً کهنه و قدیمی که دچار زنگ زدگی شده اند. برای اصلاح این نوع به دلیل جدا کردن زنگ زدگی لکه بزرگ تری ایجاد خواهد شد.

استاد کار برای ترمیم رنگ بدنه خودرو باید مهارت هایی داشته باشد. برای ترمیم رنگ بدنه خودرو باید اتومبیل خود را به استادکار سپرد که در زمینه صافکاری و نقاشی اتومبیل دارای تجربه و سابقه طولانی است، تا در نهایت کاری بی نقص و زیبا را از او تحویل بگیرید. یک نقاش اتومبیل علاوه بر داشتن دانش و تجربه در زمینه انواع رنگ بستر و مواد استفاده شده باید در زمینه شناخت و تشخیص انواع کدهای رنگی مربوط به هر قطعه رنگی تبحر داشته باشد و همچنین اطلاعات و دانش کافی در خصوص تکنیک ها و روش های نوین نقاشی پیکره اتومبیل را کسب کرده باشد؛ زیرا علاوه بر مهارت فردی بکارگیری روش ها، تکنیک ها و همچنین تجهیزات مدرن و بروز نقش اساسی در نتیجه مطلوب کار خواهد داشت.

مشکلات به وجود آمده به دلیل غیر اصولی بودن فرایند ترمیم رنگ بدنه خودرو

ترمیم نقاشی خودرو

اگر ترمیم رنگ بدنه خودرو به صورت غیر اصولی و غیر استاندارد انجام بگیرد مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت. برخی از این مشکلات عبارتند از:

۱: به جا ماندن عوامل محیطی مانند ذرات گرد و غبار بر روی پیکره اتومبیل: بهترین راه برای حل این مشکل استفاده از یک محیط کاملاً تمیز و ایزوله شده است. اغلب کارگاه های صافکاری و نقاشی اتومبیل اتاق مخصوصی را برای این کار در نظر می‌گیرند که به آن اتاق رنگ گفته می‌شود. این اتاق رنگ مجهز به یک هواکش و تهویه قوی است که در کف آن تعبیه خواهد شد. این هواکش تمام گرد و غبار و ذرات معلق در هوا را به بیرون هدایت کرده و موجب به وجود آمدن محیط کاملاً تمیز خواهد شد.

۲: به وجود آمدن حباب هایی ریز بر روی سطح کار شده: این مشکل زمانی به وجود خواهد آمد که رطوبت کمپرسور وارد سیستم شود. سپس با باد این رطوبت همراه با رنگ بر روی سطح کار پاشیده خواهد شد. رطوبت موجود در رنگ به شکل حباب آب در آمده و بر روی محل رنگ شده به وضوح دیده خواهد شد. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید از یک سیستم استاندارد و مناسب رطوبت گیر بهره گرفت و در صورت لزوم از درایر تبریدی استفاده شود. همچنین نصب کمپرسور در محیطی به‌ دور از رطوبت و نم بهترین اقدام برای جلوگیری از مشکل ذکر شده خواهد بود.

۳: ایجاد اختلاف در قسمت کار شده با سایر قسمت های بدنه اتومبیل: استفاده از قطعه نامناسب در ساخت رنگ و همچنین عدم استفاده از یک فرمول مناسب، سبب خواهد شد تا این اختلاف به وجود بیاید. استفاده از یک قطعه نامناسب مانند قاب دور آینه و سپر باعث خواهد شد تا اختلاف زیادی را در نتیجه کار شاهد باشید؛ بنابراین بهتر است از قطعه ای مناسب و استاندارد مانند درب باک پمپ بنزین استفاده شود.

۴: سفت نشدن و نرم بودن رنگ قسمت کار شده: اگر تمام مراحل اولیه مانند آستر کشی و بتونه به صورت اساسی و اصولی خشک نشده باشند. رنگی که بر روی سطح مورد نظر زده خواهد شد. بسیار آسیب پذیر و شکننده خواهد بود و حتی اگر لایه‌ی بالایی کاملاً خشک شده باشد. لایه های زیرین همچنان نمناک و مرطوب خواهند ماند.

۵: کم رنگ شدن قسمت کار شده با گذشت زمان: اگر لایه محافظ رنگ یا کیلر از مواد غیر استاندارد و بی کیفیت استفاده شده باشد، بعد از مدتی قسمت کار شده اتومبیل دچار رنگ پریدگی خواهد شد. کیلر یا لایه محافظتی جهت بالا بردن مقاومت رنگ استفاده خواهد شد. در صورتی که نامرغوب و نامناسب باشد مقاومتی ایجاد نخواهد کرد.

۶: کنده شدن و پوسته پوسته شدن قسمت های پلاستیکی پیکره اتومبیل: این حالت زمانی روی خواهد داد که در لایه زیرین این قسمت ها از زیر ساز پلاستیکی استفاده نشده باشد. کنده شدن این لایه ها در شرایط خاصی روی خواهد داد؛ مانند شستن ماشین در کارواش، در این شرایط به دلیل فشار لنس آب این اتفاق رخ خواهد داد.

نکته پایانی: اگر برای ترمیم رنگ بدنه خودرو به دنبال تعمیرگاهی مناسب هستید، پیشنهاد می‌کنیم به تیم فوق حرفه ای مدوسا اعتماد کنید. این تیم علاوه بر در اختیار داشتن متخصصین مجرب و با تجربه از مواد و تجهیزات پیشرفته ای برای صافکاری و نقاشی اتومبیل شما استفاده خواهند کرد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.