نقاشی خودرو

شرایط لازم برای نتیجه‌ای خوب از نقاشی بدنه خودرو

یکی از سخت‌ترین مهارت‌ها در خدمات زیبایی خودرو و همچنین یکی از عوامل مهم در جلب رضایت مشتریان رنگ‌آمیزی و نقاشی خودرو می‌باشد. خدمات رنگ آمیزی و نقاشی اتومبیل مانند باقی امور مربوط به خودرو، به دانش و تخصص نیاز دارد و یک هنر تلقی می‌شود؛ چرا که ترمیم آسیب‌های رنگ بدنه به گونه‌ای که به راحتی قابل تشخیص نباشند و نتیجه آن مطلوب باشد واقعا یک هنر است.

فرق اتاق رنگ کوره‌ای و غیرکوره در چیست؟

یک نقاش خودرو علاوه بر اینکه لازم است دانش مربوط به انواع رنگ بستر و مواد استفاده شده در نقاشی اتومبیل را بداند، باید در شناخت انواع کد‌های رنگی مربوط به هر قطعه تجربه کافی داشته و با روش‌های جدید و اصولی رنگ و نقاشی خودرو آشنایی داشته باشد. امروزه در کنار مهارت فرد تکنیک‌ها، تجهیزات و محصولات بروز نقش بسزایی در برآورده شدن نتیجه مطلوب و رنگ آمیزی حرفه‌ای خودرو دارند.

حال اگر فرایند رنگ آمیزی به صورت غیراصولی انجام شود، پس از آن خودرو شما دچار مشکلاتی خواهد شد‌ که ما در این جا به تعدادی از این مشکلات و راه‌های پیشگیری از آن‌ها می‌پردازیم.

۱. زائده‌هایی ناشی از گرد و غبار محیط بر روی سطح قطعه رنگ شده:

برای حل این مشکل لازم است محیط محل نقاشی تمیز و حتماً ایزوله باشد و فردی که پروسه رنگ‌آمیزی را انجام می‌دهد با لباس و کفش مخصوص وارد این محیط شود. این محیط که اصطلاحاً به آن اتاق رنگ می‌گویند؛ باید به گونه‌ای باشد که هنگام رنگ آمیزی از کف اتاق به سمت محیط بیرون از طریق هواکش‌های قوی مکش داشته باشد تا تمامی گرد رنگ و غبار محیط را مکیده و به سمت بیرون هدایت کند و از نشستن گرد و غبار محیط بر روی قطعه جلوگیری نماید. هنگام رنگ‌آمیزی در صورتی که گرد و غباری روی قطعه قرار بگیرد پس از خشک شدن به صورت زائده بر روی سطح قطعه دیده می شود.

نقاشی خودرو

2. ایجاد حباب‌هایی بر روی سطح قطعه رنگ شده:

معمولا این حباب‌ها زمانی به وجود می‌آید که رطوبت کمپرسور وارد سیستم شود؛ در این صورت همراه با باد مقداری رطوبت با رنگ روی قطعه کار پاشیده می‌شود و قطرات آب به صورت حباب‌هایی بر روی سطح قطعه دیده می‌شوند. برای جلوگیری از این حباب‌ها اولاً باید کمپرسور در محلی نصب شود که کمترین رطوب را دارد، ثانیاً از رطوبت گیر استاندارد و در صورت امکان از درایر تبریدی کمپرسور استفاده شود.

خدمات نقاشی خودرو

3. اختلاف رنگ قسمت رنگ شده با سایر قسمت‌ها:

به دلیل همسان نبودن رنگ ساخته شده با رنگ خودرو و یا استفاده از قطعه نادرست جهت ساخت رنگ ممکن است پس از رنگ‌آمیزی اختلاف رنگ بسیار زیادی به وجود آید. منظور از قطعه نادرست، قطعات پلاستیکی نظیر قاب آینه و سپر می‌باشند؛ چرا که این قطعات در پروسه ساخت رنگ باعث بروز خطا در کد رنگ می‌شوند. متداول‌ترین و مناسب‌ترین قطعه برای ساخت رنگ درب باک پمپ بنزین می‌باشد.

4. خشک نشدن لایه‌های زیرین قطعه و به تبع سفت نشدن و نرم بودن رنگ قطعه تا مدت‌ها که با کوچکترین تماس آسیب می‌بیند و خط و خش می‌افتد:

در صورتی که قطعه از ابتدا، مرحله به مرحله و به صورت کامل خشک نگردد و روی آن رنگ‌آمیزی شود، حتی اگر قسمت رویه رنگ نیز خشک شود ولی لایه‌های زیرین آن خشک نشده باشد رنگ آن قسمت بسیار آسیب پذیر می‌گردد. برای حل این مشکل قطعه مد نظر پس از انجام مراحل اولیه (بتونه یا آستر) باید داخل کوره رنگ قرار گیرد و پس از خشک شدن کامل مراحل بعدی روی آن اجرا شود.

نقاشی ماشین
نقاشی خودرو

رنگ پریدگی قسمت‌های رنگ شده بعد از مدتی که خودرو زیر نورآفتاب قرار می‌گیرد:

اگر در لایه محافظ رنگ یا کلر که موجب زیبایی و بالا بردن مقاومت قسمت رنگ شده می‌شود از مواد غیراستانداردی استفاده شود، پس از مدتی این لایه از بین رفته و رنگ بدنه دچار آفتاب سوختگی و یا تغییر رنگ می‌گردد.

6. کنده شدن و یا پوسته پوسته شدن رنگ قسمت‌های پلاستیکی مثل سپرها و قاب آینه با گذشت زمان و یا در اثر فشار لنس کارواش:

یکی از متداول‌ترین اتفاقاتی که در کارواش‌ها و هنگام شستشو خودرو دیده می‌شود، کنده شدن نواری رنگ از روی قسمت‌های پلاستیکی در اثر فشار لنس آب می‌باشد. این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که در مراحل زیر سازی از آستر مخصوص پلاستیک استفاده نمی‌شود؛ در حالی که وظیفه این آستر فراهم سازی شرایط برای چسبیدن رنگ بدنه بر روی قطعات پلاستیکی بوده و به نوعی تضمین کننده عمر قسمت رنگ شده می‌باشد.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، آیتم‌های دیگری نیز بر کیفیت و نتیجه نقاشی و رنگ‌آمیزی خودرو شما تأثیرگذارند که در اینجا به تمام آن‌ها اشاره نشده است و سعی شده تا به صورت مختصر به آیتم‌های کلیدی‌تری اشاره شود. از این رو با بهره‌گیری از مواد مصرفی با کیفیت و استاندارد، تجهیزات بروز و عملکرد اصولی می‌توان به کیفیت مطلوبی دست یافت.

تیم تخصصی مدوسا با بهره‌گیری از افراد متخصص و با استفاده از بهترین مواد، این آمادگی را دارد تا خدمات رنگ و نقاشی را به بهترین کیفیت به شما مشتریان عزیز ارائه نماید.

نظر مشتریان

واقعا همه چی عالی بود هم کار هم همکارها. از نقاشی سپر خیلی راضی هستم شبیه روز اول شده.
مسعود نیلفروشان
من سالیان سال مشتری مدوسا هستم بالای 50 تا ماشین آوردم هم خودم هم بستگانم واقعا کارتون عالیه و  راضی هستم.
مجید رجایی
من تصادف کرده بودن هزینه رو مقصر داده بودن ولی از کار شما و مخصوصا نقاشی به شدت راضی هستم.
منصور نوروزی

سوالات متداول در خصوص نقاشی خودرو

خط نقاشی ماشین در کارخانه‌ها به صورت اتوماتیک و به صورت رباتیک در حال فعالیت هستند؛ اتاق رنگ به نوعی شبیه سازی شده و ساده سازی شده این فرآیند هست که به میزان قابل قبولی از لحاظ کیفی به هم نزدیک ولی در روش اجرا متفاوت هستند.

رکاب های خودرو و قطعات پلاستیکی شامل سپرها، فلاپ ها و… در صورت آسیب دیدگی و نیاز به نقاشی خودرو تاثیری بر روی قیمت خودرو ندارند.

در مواردی که آسیب دیدگی شدید نباشد با صافکاری اصولی و استفاده از آستر های مناسب بدون نیاز به بتونه می شود قسمت های آسیب دیده را با ضخامت یکسان با بقیه قسمت های بدنه نقاشی کرد که طبیعتا زمان و هزینه این کار متفاوت خواهد بود.

در صورتی که در فرآیند نقاشی خودرو از مواد اولیه با کیفیت استفاده نشود و همچنین زیرسازی مناسبی انجام نشود، قطعه بعد از مدتی ممکن است دچار تغییر رنگ شود.

در صورتی که آسیب دیدگی شدید باشد و ورق بدنه دچار تغییر شکل و اصطلاحا کش آمدگی شده باشد بهتر است قطعه تعویض گردد و در صورت تعویض نشدن میزان ضخامت بتونه لازم برای پرکردن و فرم دهی قطعه بالا خوهد بود که بعد از مدتی منجر به مشکلاتی مثل ترک خوردگی و … می شود.

در صورتی که از زیرسازی و آستر مناسب استفاده نشود این اتفاق در قطعه رخ خوهد داد. قطعات پلاستیکی آستر مخصوص خود را دارند که قبل از نقاشی باید از این آستر استفاده شود.

ما به خودرو شما خدمات ویژه ارائه می‌دهیم