دسته‌بندی مقالات

برای لاستیک خودرو از چه بادی استفاده کنیم؟ هوا یا نیتروژن؟ کدام برای تایر خودرو مناسب است؟

میزان باد تایر مهم‌ترین عاملی است که درباره لاستیک‌ها باید به آن دقت کنید. این مورد برای بهتر عمل کردن آن‌ها و همچنین حفظ بالانس خودرو الزامی است. برای سال‌ها، لاستیک‌های وسایل نقلیه تجاری مانند هواپیماها و حتی تایرهای ماشین‌های مسابقه‌ای با عملکرد بالا به دلایل متعدد از نیتروژن به عنوان گاز انتخابی خود استفاده می‌کردند. در سال‌های اخیر نیز، متخصصان خودرو این گاز را گزینه مناسبی برای لاستیک‌های تمام ماشین‌ها معرفی کرده‌اند. آیا نیتروژن واقعا ارزش تلاش و هزینه اضافی برای باد کردن لاستیک‌های خودرو را دارد؟

به همین دلیل است که ما در این مقاله سعی کرده‌ایم بهترین توصیه‌ها را درباره نوع بادی که برای لاستیک خود باید انتخاب کنید را به طور کامل توضیح دهیم. تا انتها با ما همراه باشید تا به شما کمک کنیم تا هر آن چه را که به عنوان یک راننده باید در مورد فشار باد لاستیک بدانید، درک کنید.

فشار باد لاستیک به چه معنا است؟

فشار باد لاستیک به چه معنا است؟

فشار باد لاستیک به میزان هوای داخل تایر گفته می‌شود که به تحمل وزن آن و همچنین به حفظ شکل آن کمک می‌کند. فشار مناسب لاستیک به دلایل مختلفی از جمله حفظ مسافت پیموده شده بنزین خوب، طول عمر لاستیک و یک سواری راحت ضروری است.

باد لاستیک از هر نوعی که باشد از طریق میل سوپاپ به داخل لاستیک می‌رود. میل سوپاپ یک قطعه فلزی یا لاستیکی کوچک است که از لاستیک بیرون زده و به تنظیم جریان هوا در داخل و خارج از لاستیک کمک می‌کند. معمولا برای پر کردن لاستیک‌ها از هوا یا نیتروژن استفاده می‌کنند که هر کدام از آن‌ها برای تایرها به شکل مختلفی عمل می‌کنند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

ویژگی‌های هوا برای باد کردن لاستیک

در حالی که امروزه خودروهای جدید و گران قیمت دارای هزینه‌های اضافی نسبت به خودروهای قدیمی هستند، باد کردن لاستیک نمی‌تواند یکی از این هزینه‌ها به شمار رود؛ مگر این که به جای هوای معمولی از نیتروژن استفاده کنید. به طور کلی، مراکز نصب لاستیک برای باد کردن لاستیک‌های شما با نیتروژن به جای هوای معمولی، مبلغ بیشتری را دریافت می‌کنند.

درست است که این روزها همه از نیتروژن تعریف می‌کنند؛ اما ایرادی ندارد که لاستیک‌های خود را با هوا پر کنید. به هر حال، رانندگان سال‌ها است که از هوای فشرده با موفقیت استفاده می‌کنند! یافتن هوای فشرده آسان و اغلب رایگان است. استفاده از نیتروژن باید مطابق با جایی باشد که می‌روید و همچنین ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد. پر کردن لاستیک ها با نیتروژن، به خصوص بار اول، بیشتر طول می‌کشد. بنابراین وقتی صحبت از راحتی و هزینه به میان می‌آید، هوای فشرده گزینه بهتری است.

چقدر هوا باید در لاستیک‌ها قرار بگیرد

چقدر هوا باید در لاستیک‌ها قرار بگیرد

وقتی صحبت از فشار باد لاستیک می‌شود، بسته به وسیله نقلیه‌ای که رانندگی می‌کنید، متفاوت است. اگر می‌خواهید بدانید لاستیک‌های ماشین شما به چه مقدار هوا نیاز دارند، اولین جایی که باید بررسی کنید دفترچه راهنمای خودرو است. همچنین فشار هوای مناسب برای لاستیک‌های خودروی خود را بر روی برچسبی که در قسمت پایینی درب سمت راننده قرار دارد، پیدا خواهید کرد. برای بسیاری از خودروهای سواری، فشار هوای توصیه شده 32 psi تا 35 psi در هنگام سرد بودن لاستیک‌ها است.

لازم به ذکر است که یک عدد فشار لاستیک در قسمت کناری خود تایر نشان داده شده است؛ اما شما نباید لاستیک‌های خود را بر اساس این فشار، باد کنید. فشار ذکر شده بر روی لاستیک، در واقع حداکثر مقدار هوایی است که می‌تواند نگه دارد، نه فشار توصیه شده برای عملکرد بهینه.

فواید و مضرات استفاده از هوا برای پر کردن لاستیک‌ها

دلیل اصلی که بسیاری از مردم هوای معمولی را برای لاستیک‌های خودرو خود انتخاب می‌کنند، این است که دسترسی به هوا آسان است و همچنین بسیار مقرون به صرفه است. در اکثر تعمیرگاه‌ها، باد کردن مجدد تایرها می‌تواند رایگان باشد یا این که هزینه بسیار کمی داشته باشد.

می‌توانید لاستیک‌های خود را در خانه با استفاده از پمپ باد کنید. استفاده از این پمپ‌ها آسان بوده و همچنین ارزان‌تر از پمپ‌های نیتروژن است. نگهداری لاستیک‌های پر از هوا مقرون به صرفه و ساده است.

حال به سراغ معایب استفاده از هوا برای لاستیک‌ها می‌رویم. عیب اصلی هوا در لاستیک‌ها این است که هوا به سرعت به بیرون تراوش می کند. این به دلیل ساختار مولکولی کوچک اکسیژن است که به آن اجازه می‌دهد از طریق منافذ موجود روی لاستیک نشت کند. به این ترتیب، هنگامی که از هوا برای پر کردن لاستیک‌های خود استفاده می‌کنید باید از دست رفتن آن را نیز به جان بخرید. از طرفی اکسیژن واکنش پذیرتر است و می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند زنگ زدگی و پوسیدگی چرخ شود؛ بنابراین عمر لاستیک های شما را کاهش می‌دهد.

در مقایسه بین لاستیک‌های نیتروژن و پر از هوا، متوجه می‌شوید که بیشتر رانندگان در تجربه رانندگی، نیتروژن را ترجیح می‌دهند. شکایت این است که چرخ‌های تحت فشار هوا به خوبی روی جاده حرکت نمی‌کنند. از این رو، رانندگی ممکن است کمی سخت باشد.

مزایا و معایب پر کردن لاستیک‌ها با نیتروژن

همانطور که پیش‌تر گفتیم استفاده از نیتروژن برای پر کردن تایرهای خودرو بسیار پرطرفدارتر از استفاده از هوا است. حال بیایید با هم بررسی کنیم چرا نیتروژن بین راننده‌ها اینقدر محبوب است. آیا می دانستید لاستیک‌های هواپیما با نیتروژن پر می‌شوند؟ دلیل آن این است که با تغییرات شدید دما و آب و هوا مقابله می‌کند. پس گاز نیتروژن برای پنچر نشدن تایرها در مناطقی که آب و هوای ثابتی ندارند، بسیار مناسب است.

بارزترین مزیت لاستیک‌های پر از نیتروژن حفظ فشار هوای درون تایر است که همانطور که می‌دانید برای سالم نگه داشتن لاستیک‌های شما بسیار مهم است. مولکول های نیتروژن بزرگتر و کندتر از هوای فشرده هستند. به همین دلیل، نیتروژن به این راحتی از لاستیک‌های شما خارج نمی‌شود و به حفظ فشار مناسب برای مدت زمان طولانی‌تری کمک می‌کند.

فشار مناسب هوا در لاستیک های خودرو حتی می‌تواند به حداقل رساندن مصرف سوخت شما کمک کند. کنترل کردن تایرهای کم یا بیش از حد باد شده، دشوارتر است و خطر ترکیدن لاستیک را افزایش می‌دهد. به عبارت ساده، استفاده از نیتروژن در لاستیک‌هایتان می‌تواند شما را برای موفقیت در کنترل لاستیک‌ها و خودرو آماده کند، به خصوص اگر از آن دسته راننده‌هایی نیستید که زمان یا دانش لازم برای بررسی منظم فشار باد لاستیک‌هایتان را دارید.

از جمله معایب نیتروژن در لاستیک می توان محدود بودن تعمیرگاه‌هایی که دارای مخازن این گاز هستند، اشاره کرد. این تعمیرگاه‌ها کمیاب هستند و ممکن است برای این که در رانندگی دچار مشکل نشوید، شما نیاز به لاستیک‌های یدکی پر از هوا داشته باشید.

نیتروژن بسیار گران و همچنین مستعد تورم است. این بدان معنا است که ممکن است مجبور شوید بیشتر برای باد کردن لاستیک‌های خود هزینه بپردازید، به خصوص زمانی که قیمت‌ها در نوسان هستند. علاوه بر این‌ها، نگهداری تایرهای پر از نیتروژن نیز بسیار هزینه‌بر است.

آیا می‌توان نیتروژن و هوا را باهم استفاده کرد؟

آیا می‌توان نیتروژن و هوا را باهم استفاده کرد؟

هنگامی که هوای معمولی را به نیتروژن اضافه می‌کنید، ممکن است برخی مشکلات رخ دهد. فقط تصور کنید، تنها با هوای معمولی، فشار تایر می تواند ۴ تا ۵ psi در زمانی که دما بالا است، افزایش یابد. حال اگر هوا را با نیتروژن مخلوط کنید این فشار می‌تواند بیشتر هم شود.

هنگامی که فشار افزایش می یابد، می‌توانید با تمام مزایایی که از استفاده از نیتروژن به دست می‌آورید، خداحافظی کنید. گاهی اوقات مخلوط این دو گاز با هم سبب ضربه می‌شود که این هندلینگ خودرو و ترمز کردن را سخت می‌کند. در این نوع شرایط، ممکن است تصادف کنید و خسارت‌های جبران ناپذیری را متحمل شوید.

در دراز مدت، به خصوص در محیط با دمای بالا، انبساط حرارتی باد لاستیک ها اتفاق می‌افتد و می‌تواند سطح لاستیک را بشکند. فراموش نکنید که وقتی فشار تایر کمتر از حد استاندارد باشد، این اتفاق می‌افتد.

بنابراین، اگر می‌خواهید از استفاده از نیتروژن در لاستیک‌ها سود ببرید، از مخلوط کردن آن با هوای معمولی خودداری کنید و همیشه اطمینان حاصل کنید که فشار با توصیه سازنده مطابقت دارد تا عملکرد لاستیک‌ها را در حداکثر نگه دارید.

نیتروژن PSI در مقایسه با هوا PSI

PSI یک واحد فشار است که نشان دهنده فشار هوای درون لاستیک‌های شما است و براساس پوند بر اینچ مربع محاسبه می‌شود. توصیه می‌شود که وسیله نقلیه شما فشار مناسبی برای سواری نرم داشته باشد. صرف نظر از این که تایرها را با هوای معمولی یا نیتروژن پر می‌کنید، PSI لاستیک خودرو  باید طبق توصیه سازنده باشد. این مقدار را روی درب اکثر خودروها مشاهده خواهید کرد.

آیا نیتروژن PSI همان PSI هوا است؟ بله، مقادیر PSI یکسان است، اما باید تغییرات دما را در نظر بگیرید. هوای معمولی با افزایش گرما منبسط می شود. از طرف دیگر نیتروژن زمانی که دما در نوسان است پایدارتر است. به این ترتیب، هنگامی که لاستیک‌ها را با نیتروژن پر می کنید، از خواندن دقیق آن مطمئن هستید. برای به دست آوردن یک سطح فشار دقیق، چرخ ها را هنگامی که سرد است تحت فشار قرار دهید.

کلام آخر

در بحث نیتروژن در مقابل هوا، لزوماً پاسخ درست یا غلط وجود ندارد. چه بخواهید تایرهای خود را با نیتروژن یا هوای فشرده پر کنید، مهمترین جنبه نگهداری لاستیک حفظ فشار مناسب تایر است. لاستیک هایی که به درستی باد می شوند معمولاً یکنواخت تر فرسوده می شوند، عملکرد بهتری دارند، مصرف سوخت وسیله نقلیه شما را بهبود می بخشند و عمر طولانی تری دارند. با پیدا کردن فشار لاستیک توصیه شده برای وسیله نقلیه خاص خود شروع کنید.

مقالات مرتبط
چک لیست خودرو قبل از سفر

چک لیست خودرو قبل از سفر

آیا تا به حال به اهمیت بازدید و بررسی وسیله نقلیه قبل از شروع سفر اندیشیده‌اید؟ آیا می‌دانید که چک کردن دقیق خودرو قبل از

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *