دسته‌بندی مقالات

بررسی خودروی هیوندای i20

بررسی خودروی هیوندای i20

کیا و هیوندای به نسبت ماشین‌های چینی موجود در ایران دیگر سرگرم کننده نیستند. هیوندای i20 جدید هم آخرین مدل این کمپانی کره‌ای است که البته هنوز در ایران وارد نشده است ولی مدل‌های قدیمی‌تر آن از سال ۱۳۹۵ تا به امروز در ایران موجود بوده است. این خودروی شهری همه کاره رقیب پژو 20۰8 و رنو کلیوس است که در همین حدود کارایی هستند.

نسل دوم هیوندای i20 از دسامبر 2014 وارد بازار جهانی شده است که نسخه سه در آن i20 کوپه نام دارد. هیوندای i20 در مقایسه با پرفروش‌ترین خودروهای اقتصادی جهان در چندین نقطه از جمله  فضای داخلی جذاب، نمای بیرونی خوب، عایق صدای مناسب، آپشن‌های استاندارد برتر بوده است. در این مجموعه از صفات خوب این خودرو، تنها یک مورد هنوز مورد انتظار است و آن هم لذت رانندگی است! موتورهای آی20 اغلب تنبل بوده و دنده عوض کردن ماشین فاقد دقت و هوشمندی است.

آیا هیوندای i20 (2014-2017) ماشین خوبی است؟

آیا هیوندای i20 (2014-2017) ماشین خوبی است؟

تعداد آپشن‌های استاندارد در i20 بسیار شگفت‌انگیز است که شامل شیشه‌های برقی، قفل مرکزی از راه دور، آینه‌های قابل تنظیم و گرم شونده الکتریکی و… است. موتور 1.0 لیتری بنزینی کاملاً جدید دقیقاً همان چیزی است که i20 برای کمک به همگام شدن با حریفان به آن نیاز داشت زیرا قبلاً جادار، مجهز و مناسب برای رانندگی بود.

فولادهای با استحکام بالا بخش بزرگی از پوسته بدنه i20 جدید را تشکیل می‌دهند و استحکام بیشتر قطعاً بر شخصیت پویای i20 جدید تأثیر گذاشته است. در پیچ‌های تند چسبندگی خوبی داشته و در برابر چرخش بدنه مقاومت می‌کند و فرمان دقت خوبی را برای راننده فراهم می‌کند.

تست i20 در جاده

این خودرو تجربه رانندگی دلپذیری را ارائه می‌کند، اگرچه بسیاری از موتورهای آن فاقد قدرت لازم برای هماهنگی با گیربکس هستند اما در نهایت می‌تواند تجربه نسبتا خوبی را به راننده منتقل کند. کنترل بدنه و فرمان سبک به هندلینگ معقول این خودرو کمک می‌کنند و هنگام برخورد با پیچ‌های جاده، حداقل لغزش خودرو را حس می‌کنید.

موتور 1.0 لیتری توربو بنزینی موتوری چشمگیر است، این موتور انعطاف خوبی به خرج داده و نرم است که جایگزین موتور بنزینی 1.4 لیتری قدیمی‌شده است. هیوندای i20 جدید بدون شک بهترین مدل در این محدوده قیمتی است زیرا با پرداخت رقم معقولی تمامی‌امکانات را می‌توان یافت. 12.8 ثانیه طول می‌کشد تا سرعت 0-۱۰۰ را طی کند که این آمار بدی نسبت به خودروهای داخلی نیست.

طراحی داخلی i20

طراحی داخلی i20

فضای داخلی در این خودرو مشکلی ندارد، اما خود طراحی این خودرو است که کمی‌مورد انتقاد قرار می‌گیرد. همه چیز مرتب چیده شده و هوشمندانه به نظر می‌رسد، اما کیفیت آن کمتر از انتظار است و باید گفت در مقایسه با رقبای خارجی خود i20 آنقدرها هم سطح بالا نیست، البته باید گفت که از مدل‌های ایرانی بسیار بسیار با کیفیت‌تر است!

در اکثر بررسی‌های انجام شده داشبورد این خودرو به دلیل استفاده از مواد ارزان قیمت مورد انتقاد قرار می‌گیرد. می‌توان گفت در نگاه اول خوب به نظر می‌رسد، اما لمس آنها احساس بسیار متفاوتی در شما ایجاد می‌کند. این داشبورد از مواد سفت و خش دار ساخته شده و همین مشکل را می‌توان در مورد کنسول مرکزی خودرو هم بیان کرد.

در مدل پرمیوم این خودرو یک صفحه نمایش لمسی موجود است اما در تریم‌های ارزان‌تر باید به داشبورد شلوغی بسنده کنند که بدون مانیتور زیاد چشم‌نواز نیست. با این وجود چند گزینه شخصی‌سازی وجود دارد که هیوندای به شما اجازه می‌دهد تریم خود را از بین چهار رنگ مختلف برای فضای داخلی انتخاب کنید.

یکی از نقاط قوت این خودرو کاربردی بودن آن است. این مدل نسبت به نسخه‌های نسل گذشته خود بزرگتر است و دارای فضایی خوب در کلاس ‌هاچبک است که می‌توان گفت تقریباً بزرگ ترین در این دسته از خودروها است. فضای پا عالی است (جای پای عقب در واقع بهترین در این کلاس است)، پارک کردن آن به اندازه کافی آسان است و دید ماشین به طور کلی خوب است.

سانروف پانوراما کمی‌فضای سر را کاهش داده، اما درب‌های خودرو بزرگ هستند تا این مشکل را حل کنند، همچنین فضای صندوق عقب این خودرو 326 لیتر فضا دارد که قابل توجه بوده و پهن و عمیق است و به لطف لبه نسبتاً کوچک آن، به راحتی اقلام بزرگتر و حجیم در صندوق بارگذاری می‌شود.

تجهیزات و آپشن‌های i20

مدل پایه دارای صندلی‌های عقب تاشو، چرخ‌های 15 اینچی، روکش پارچه‌ای، چراغ‌های دی لایت، تهویه مطبوع، فناوری کیلس، گرمکن صندلی‌های جلو، سانروف پانوراما، سنسور باران، اتو لایت، آینه‌های درب تاشو برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، هشدار خروج از خط و داک گوشی هوشمند است. رادیو دیجیتال، فرمان چرمی، کروز کنترل و سنسورهای پارک از دیگر امکانات این خودرو است. همچنین در برخی مدل‌های این خودرو صفحه نمایش لمسی 5 اینچی هم موجود بوده که از کیفیت خوبی برخوردار است.

نتیجه‌گیری

اگر به دنبال یک سوپرمینی کاربردی و خوش ساخت با سطوح کیفیتی مناسب و جادار هستید، i20  جدید سزاوار جایگاهی در لیست انتخاب‌های شما خواهد بود. البته که باید نیم نگاهی هم به رقبای هم تراز این خودروی کره‌ای بیاندازید تا ببینید کدام سلیقه شما را پوشش می‌دهند.

در مواجهه با این همه مدل که دارای توربوشارژ هستند، شاید تعجب آور نباشد که i20 کمی‌کم قدرت است، اما این خودرو با توجه به مصرف بسیار پایین و موتور بهینه شده یک لیتری که روی آن نصب شده است جز بهترین انتخاب‌ها برای رانندگی در شهر است.

تجهیزات و آپشن‌های i20

ما به شنیدن داستان‌های موفقیت از هیوندای عادت کرده‌ایم، اما در سال‌های اخیر یک بخش مهم بازار وجود دارد که این شرکت کره‌ای چیزی شبیه به مبارزه در آن را پیدا کرده و حرف‌های زیادی برای گفتن در آن دارد و آن هم تولید سوپرمینی‌ها است. همانطور که از نام آن پیداست، i20  بین خودروهای شهری i10 هیوندای و‌هاچ بک خانوادگی i30 قرار می‌گیرد که هر دو رقبای چشمگیر اما فراموش شده در هیوندای هستند. مطمئناً فکر کردن به یک سوپرمینی که زندگی با آن راحت‌تر باشد انتخاب هوشمندانه‌ای است.

تعداد کمی‌از خودروهای دیگر موجود در بازار این کلاس، کاربردی‌تر یا بهتر ساخته شده‌اند ولی قیمت آن کمی‌بالاتر از آن چیزی است که شما ممکن است انتظار داشته باشید، اما خرید خودروی i20 نسبت به قیمت پرداختی آن کاملا مقرون به صرفه است.

مقالات مرتبط
معرفی کیا سراتو

معرفی ماشین کیا سراتو

کیا از جمله خودروهای بسیار محبوب در بازار ایران است که مدل‌های بسیاری از آن را می‌توان در بازار یافت. سراتو از جمله مدل‌های پرطرفدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *