دسته‌بندی مقالات

در کارشناسی خودرو به چه مواردی باید توجه کرد؟

در کارشناسی خودرو به چه مواردی باید توجه کرد؟

خرید خودرو‌های دست‌دوم و بررسی فنی آن، همواره یک مشکل است که اغلب خریداران را نگران می‌کند. در این مرحله اگر اطلاعات و دانش کافی در مورد خودرو و امور مربوط به آن نداشته باشید، ممکن است در دام دلالان و کلاهبرداران عرضه‌کننده خودرو‌های دست‌دوم بیفتید. به همین جهت نیاز داریم تا از یک کارشناس خودرو کمک بگیریم. کارشناسی خودرو یک شغل بسیار سخت است که به تخصص زیادی نیاز دارد. کارشناس خودرو شخصی است که دارای تخصص حرفه‌ای بالاتر از حد متوسط است. اما در کارشناسی خودرو به چه مواردی باید توجه کرد؟

امروزه پیشرفت‌های تکنولوژیکی در دنیای خدمات خودرو ثابت کرده است که رنگ‌آمیزی و تعمیرات بدنه فقط توسط افراد حرفه‌ای قابل انجام است و شاید به همین علت است که بررسی خودرو از آنچه که فکر می‌کنید سخت‌تر شده باشد.

در حالی که بسیاری از افراد قبل از خرید خودرو را آزمایش می‌کنند، تعداد کمی از افراد بدون بررسی فنی و بدنه، اقدام به خرید میکنند. حتی اگر مجبور باشید هزینه بازرسی را خودتان بپردازید، می تواند در درازمدت باعث صرفه جویی زیادی در هزینه شما شود. با این حال، این امکان وجود دارد که فروشنده هزینه بازرسی را بپردازد.

در کارشناسی خودرو به چه مواردی باید توجه کرد؟

كارشناسي خودرو مدوسا

اگر قصد خرید خودروی دست‌دوم دارید، بهتر است آن را در چند مکانیکی بررسی کنید تا از سالم‌بودن آن مطمئن شوید. اما در دنیای پرشتاب امروزی، جابه‌جایی از بخشی به بخش دیگر، به‌خصوص در شهر‌های بزرگ، دشوار و زمان بر است. شما می‌توانید به یک مرکز معتبر مراجعه کنید و یا با یک کارشناس تلفنی قرار ملاقات بگذارید و آن‌ها به محل مناسبی خواهند آمد. البته هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

کارشناسان خودرو تمامی قسمت‌های خودرو را از نظر رنگ یا گریس بررسی می‌کنند، مدارک فنی و قانونی را بررسی و تمامی نقاط مهم را ارزیابی می‌کند.

علاوه بر انجام تست درایو و بازرسی خودرو توسط کارشناس خودرو، تهیه گزارش تاریخچه خودرو نیز مهم است. با گزارش سوابق خودرو، امکان بررسی هرگونه تصادف قبلی، مشکلات خودرو و تعداد مالکان قبلی وجود دارد.

رنگ‌آمیزی رکاب ها و قطعات پلاستیکی مثل سپر، تعویض شیشه جلو، آینه، چراغ‌های جلو، لاستیک، رادیاتور و پدال‌ها تأثیری بر ارزش خودرو نخواهد داشت؛ بنابراین اگر این موارد به کار لطمه‌ای وارد نکند، پس از ارزیابی توسط کارشناس خودرو به شما اطلاع داده خواهد شد. ارزش‌گذاری خودروی صرفاً جهت اطلاع‌رسانی است و کارشناس خودرو تعهدی در قبال قیمت نهایی خرید یا عدم موفقیت معامله ندارد.

بررسی لاستیک

لاستیک‌ها باید بررسی شوند که چقدر آج دارند. آنها به 1.6 میلی‌متر به عنوان حداقل قانونی نیاز دارند، بنابراین اگر کمتر از 3 میلی‌متر هستند، باید به‌زودی هزینه تغییر آنها را در نظر بگیرید.

در حالی که لاستیک‌های مارک ارزان قیمت ممکن است نگرانی عمده‌ای برای خودروهای ارزان قیمت نباشند، اگر پول بیشتری خرج می‌کنید (مخصوصاً برای یک خودروی پرفورمنس) باید چهار لاستیک درجه یک همسان را بخواهید.

فرورفتگی و خراش

باید بررسی شود که بدنه در چه وضعیتی است. بررسی خودرو در روشنایی روز بسیار مهم است چرا که باران یا تاریکی می‌تواند چیزهای زیادی را پنهان کند. به خاطر فرورفتگی‌ها یا خراش‌های کوچک خیلی نگران نباشید، این خراش‌ها را می‌توان نسبتاً ارزان ترمیم کرد، اما از آنها برای مذاکره استفاده کنید.

شکاف پانل

در حالی که به روی بدنه نگاه می‌کنید، شکاف‌های بین پانل‌ها را بررسی کنید. شکاف‌های بزرگ پانل می‌تواند نشانه‌ای از تعمیر بد خودرو پس از تصادف باشد، و مطمئن شوید که تفاوت رنگی بین پانل‌ها وجود ندارد.

سطح مایعات

کاپوت را باز کنید و تمام سطوح  از جمله روغن ترمز و روغن فرمان را بررسی کنید. اگر آنها کم باشند، می‌تواند نشانه این باشد که ماشین به‌خوبی نگهداری نشده است. وقتی آنجا هستید، مراقب علائم نشت روغن در زیر کاپوت باشید. ارزش دارد به زیر جایی که ماشین معمولاً نگهداری می‌شود نیز نگاه کنید.

بررسی زیر درپوش روغن

علاوه بر بررسی سطح روغن، ارزش آن را دارد که زیر درپوش روغن نیز نشانه‌هایی از وجود ماده‌ای شبیه سس مایونز سفید را مشاهده کنید. این می‌تواند ناشی از تراکم باشد، اما معمولاً در اثر مخلوط‌شدن مایع خنک‌کننده با روغن ایجاد می‌شود، نشانه‌ای از این که واشر سر ممکن است از کارافتاده باشد. همچنین بررسی کنید که مخزن انبساط مایع خنک‌کننده تمیز به نظر می‌رسد.

بررسی برق خودرو

همه چیز را امتحان کنید. پنجره‌ها را بالا و پایین کنید، رادیو را خاموش کنید، تهویه مطبوع را تست کنید. خطاها می‌توانند یک تعمیر ساده باشند، اما اگر چیزی آنطور که باید کار نکند، حداقل یک نقطه مذاکره است.

بررسی وضعیت شیشه

آیا تراشه در شیشه جلو وجود دارد؟ آنها می‌توانند به ترک تبدیل شوند به این معنی که شما باید شیشه جلو را تعویض کنید. اگر آنها در خط چشم راننده قرار داشته باشند، ممکن است عواقب جبران ناپذیری را در هنگام رانندگی به بار بیاورند . همچنین به چراغ‌های جلو و عقب نگاه کنید و مراقب تراشه‌ها، ترک‌ها و هرگونه مه‌گرفتگی یا رطوبت داخلی باشید.

اثاثیه یا لوازم داخلی

از فضای داخلی خودرو غافل نشوید. آیا لکه یا پارگی روی صندلی‌ها وجود دارد؟ داخل ماشین بوی خوبی دارد؟ بوی بد می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و از بین بردن آن سخت باشد، به‌خصوص اگر ماشینی در آن دود شده باشد.

چرخ یدکی و لوازم جانبی

آیا ماشین باید چرخ زاپاس داشته باشد؟ اگر چنین است، آیا وجود دارد و در شرایط خوبی است؟ آیا در صورت پنچرشدن، جک برای بلندکردن خودرو و آداپتور برای هر مهره چرخ قفلی که روی وسیله نقلیه نصب شده است وجود دارد؟

 فرسودگی

همه خودروهای دست‌دوم مقدار مشخصی فرسودگی و پارگی را نشان می‌دهند، اما آیا با سن و مسافت پیموده شده مطابقت دارد؟ خودرویی که مایل‌های کم را روی ساعت نشان می‌دهد؛ اما سایش شدید صندلی راننده، فرمان و پدال‌ها را نشان می‌دهد باید زنگ خطر را به صدا درآورد.

بررسی صافکاری pdr توسط کارشناس خودرو

بررسی صافکاری pdr توسط کارشناس خودرو

اگر وسیله نقلیه شما دچار یک فرورفتگی نامطلوب شده باشد، خواه جای پارکینگ باشد یا فرورفتگی ناشی از تصادف، احتمال زیادی وجود دارد که بتوان آن را با PDR تعمیر کرد. اکثر فرورفتگی‌های جزئی را می‌توان توسط متخصصین تعمیر کرد، تا زمانی که رنگ هنوز سالم باشد و ماهیت فرورفتگی خیلی پیچیده نباشد. از آنجایی که تعمیر فرورفتگی بدون رنگ می‌تواند 80 تا 90 درصد فرورفتگی‌ها را از بین ببرد، بهترین راه برای از بین بردن فرورفتگی صافکاری pdr است.

بهترین چیز در مورد صافکاری PDR این است که ما نیازی به افزودن پرکننده بدنه، نیاز به رنگ‌آمیزی مجدد یا حتی ایجاد اختلال در رنگ کارخانه خودروی شما در طول فرایند تعمیر نداریم. به همین دلیل، PDR نسبت به فرایند سنتی ترمیم فرورفتگی که در آن پانل بدنه سمباده می‌شود، پرکننده بدنه اضافه می‌شود و پانل دوباره رنگ می‌شود، زمان‌ بسیار کمتری دارد.

نکته مهم دیگر عمق فرورفتگی در وسیله نقلیه شما است. ترمیم فرورفتگی‌های کم‌عمق‌تر نسبت به فرورفتگی‌های عمیق‌تر اغلب آسان‌تر است. با توجه به اینکه قسمت بیشتری از پانل بدنه خودرو تحت‌تأثیر فرورفتگی عمیق‌تر قرار می‌گیرد، می‌تواند تعمیرپذیری آن و یکپارچگی پانل بدنه خودرو را نیز محدود کند. هر چه عمق فرورفتگی بیشتر باشد، احتمال بازگشت پانل به شکل اولیه کمتر خواهد بود.

از کجا می‌توان متوجه صافکاری pdr در خودرو شد؟

اگرچه ممکن است به نظر برسد که رنگ شما هیچ ربطی به از بین بردن فرورفتگی روی یک پانل بدنه فلزی یا آلومینیومی ندارد، اما در واقع ارتباط زیادی با آن دارد و اما محدودیت‌های فرایند PDR چیست؟

رنگ خودرو دارای محدودیت کشسانی است که قبل از ترک‌خوردن چقدر می‌تواند کشش داشته باشد. برخی از رنگ‌ها انعطاف‌پذیرتر از رنگ‌های دیگر هستند و می‌توانند قبل از آسیب یا مختل‌شدن رنگ، فرورفتگی بزرگ‌تر و شدیدتری را حفظ کنند. اگر رنگ ترک‌خورده یا تا حد فلز خراشیده شده باشد، بعید است که فرایند تعمیر فرورفتگی بدون رنگ، فرورفتگی شما را ترمیم کند و پانل بدنه خودروی شما نیاز به رنگ‌آمیزی مجدد داشته باشد.

بیشتر رنگ‌های مینای پلی‌اورتان اکریلیک بر پایه آب دارای خواص ارتجاعی بسیار خوبی هستند و همچنان بسیار سازگار با محیط‌زیست هستند. به دلیل خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیری زیاد، ضربه‌ها و فرورفتگی‌هایی که معمولاً باعث می‌شود از حد الاستیک رنگ شما فراتر رود و ترک بخورد یا آسیب ببیند، اکنون با فرایند PDR کاملاً قابل تعمیر هستند.

برخی از رنگ‌های قدیمی‌تر خودرو، خاصیت ارتجاعی یا ارتجاعی مشابه رنگ‌های خودروهای مدرن را ندارند. با این حال، برخی استثناها برای این قاعده وجود دارد. برخی از وسایل نقلیه مدرن از رنگ‌های شکننده‌تر و روکش‌های شفاف‌تری استفاده می‌کنند که می‌تواند باعث کشش کمتر رنگ نسبت به رنگ‌های مینای پلی‌اورتان اکریلیک پایه آب شود. همه ما وسایل نقلیه قدیمی را در انبارهای زباله و پارکینگ‌های دهه هفتاد و هشتاد دیده‌ایم که یک فرورفتگی جزئی باعث ترک‌خوردن رنگ و شروع به کنده‌شدن آن شده است.

بررسی این روش صافکاری بسیار حساس است و تنها از عهده یک کارشناس خودرو برمی‌آید.

پوشش سرامیکی چیست؟

کارشناسی بدنه خودرو

اساساً یک پوسته سخت و یک پوشش سرامیکی از رسیدن لکه‌های آب، کثیفی جاده، فضولات پرندگان و سایر مواد و آسیب رساندن به رنگ جلوگیری می‌کند.

پوشش سرامیکی درجه صنعتی یک محلول پلیمری شیمیایی است که برای محافظت از آن در برابر آسیب رنگ خارجی به بیرون خودرو اعمال می‌شود. معمولاً با دست اعمال می‌شود، با رنگ اتومبیل شما ترکیب می‌شود و یک لایه حفاظتی آبگریز اضافی ایجاد می‌کند. به دلیل این پیوند شیمیایی و ایجاد یک لایه جدید، کار رنگ کارخانه خودرو دست‌نخورده باقی می‌ماند.

پوشش سرامیکی که گاهی اوقات پوشش نانو سرامیکی نیز نامیده می‌شود، بسته به پوشش و نوع پلیمر مورداستفاده، راه حلی دائمی یا نیمه دائمی برای نگرانی شماست. به دلیل خواص شیمیایی ذاتی آن، در شرایط جوی معمولی مانند باران یا تابستان تجزیه نمی‌شود.

نکته آخر

این روزها، خودروسازان در هر فصل، هر تعطیلات و گاهی اوقات هر هفته معاملات ویژه‌ای را اعلام می‌کنند. آنها بودجه و تخفیف ویژه و همچنین مبالغی را پایین‌تر از قیمت واقعی ارائه می‌دهند. با کمی گشتن در بین آگهی‌های فروش، می‌توانید پیشنهادی پیدا کنید که جذاب به نظر می‌رسد. اما مراقب باشید که منحصراً توسط نوع معامله‌ای که ممکن است پیش روی خود داشته باشید فریفته نشوید. به‌هرحال، این خودرویی است که در چند سال آینده استفاده خواهید کرد. پس در ابتدا روی بررسی‌ها و لوازم جانبی تمرکز کنید تا روی اجزای معامله.

مقالات مرتبط
چک لیست خودرو قبل از سفر

چک لیست خودرو قبل از سفر

آیا تا به حال به اهمیت بازدید و بررسی وسیله نقلیه قبل از شروع سفر اندیشیده‌اید؟ آیا می‌دانید که چک کردن دقیق خودرو قبل از

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *