دسته‌بندی مقالات

هرآنچه در خصوص خودروی بی ام و (BMW) باید بدانید | بی ام و از آغاز تا اکنون

تاریخچه بی ام و bmw

خودروسازی BMW که از کلمات Bayeriche Motoren Werke AG گرفته شده است در مونیخ، یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های خودروسازی در آلمان به حساب می‌آید که با کیفیت و طراحی‌های دقیق خود در خودرسازی از دیگر برندهای خودرو متمایز است. این برند در سال 1916 تأسیس شد و اولین هواپیمای خود را در سال 1912 با هدایت مهندس برجسته مکس فریز و کارل راپ، شریک او ساخت و تا به امروز در سراسر جهان در حال تولید خودروهایی با استاندارد بسیار بالا است. در ادامه با با خودروی بی ام و و هر آنچه لازم است راجع به این برند بدانید آشنا می‌شوید.

شروع بی ام و از کجا بود؟

شروع بی ام و از کجا بود؟

ب ام و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان اروپایی، پیشگام صنعت خودروسازی نیست. از پیامدهای جنگ جهانی اول بود که سرنوشت این شرکت هوانوردی مشهور در تولید موتورهایش را تغییر خواهد داد. معاهده ورسای که در سال 1919 امضا شد، عملاً صنایع آلمان را از هرگونه فعالیت در زمینه‌های نظامی‌‌و هوانوردی منع کرد. این یک شکست سخت برای شرکت جوان بود که با پرواز در ارتفاع 9760 متری بار دیگر تسلط خود را بر موتورهای هواپیمایی‌اش ثابت کرده بود.

اولین موفقیت‌های پس از جنگ BMW

برای بقا، این شرکت ‌می‌باید به طور ضروری فعالیت‌های خود را متنوع می‌کرد. ماشین‌آلات کشاورزی، مبلمان و سایر تولیدات قراردادی فرعی خط‌های تولید این شرکت را اشغال کردند، اما نتوانستند موفقیت ویژه‌ای را در آن زمان برآورده کنند. تحت انگیزه مکس فریتز، مدیر دفتر طراحی این شرکت، آنها از سال 1920 روی پروژه‌ای برای موتورسیکلت با موتور دوقلوی تخت هوا خنک و گیربکس کاردانیک کار کردند که سه سال بعد به مدل تجاری R32 معروف منجر شد. این مدل که جد تمام موتورسیکلت‌های تولید شده توسط BMW برای چندین دهه است، بلافاصله با 25000 دستگاه تولید در چهار سال موفقیت چشمگیری داشت.

شروع تفکر تولید خودرو در بی ام و

در آلمانی که در رکود کامل است، همه چیز برای برند باواریایی به خوبی پیش می‌رود، به خصوص که مجوز از کمیسیون آتش‌بس جنگ جهانی را برای از سرگیری تولید موتورهای هواپیما در سال 1924 دریافت کرد. بی ام و بعد از آن به فکر ورود به تجارت خودرو افتاد و پس از اینکه از تولید یک دیفرانسیل جلو کوچک منصرف شد، از این فرصت استفاده کرد و برند دیکسی را خریداری کرد که آستین سون را تحت لیسانس در کارخانه آیزناخ خود تولید می‌کرد.

این قرارداد در نوامبر 1928 امضا شد و از ژانویه تولید اتومبیل‌های کوچک نشان آبی و سفید با برند باواریایی را در کارخانه خود عملیاتی کردند. در سال 1932، این برند روابط خود را با آستین قطع کرد و شروع به تولید مدل‌های خود کرد. ابتدا ساده، سپس بسیار پیچیده با استفاده از موتورهای شش سیلندر بسیار پیچیده‌تر توانست خودروهایی را تولید کند. در سال 1936، BMW با طیف مدرن مدل 326 خود که معیار جدیدی را در کلاس دو لیتری ایجاد کرد و رودستر خارق العاده 328 خود که با موفقیت‌های بی‌شمار مسابقه‌ای به آن شهرت جهانی داد، به بلوغ شگفت انگیزی رسیده بود.

تاثیر جنگ جهانی دوم در شرکت بی او و

تاثیر جنگ جهانی دوم در شرکت بی او و

در طول جنگ جهانی دوم، تولید خودرو البته به حالت تعلیق درآمد و کارخانه‌هایی که با ظرفیت کامل برای Luftwaffe کار می‌کردند، طبیعتاً هدف بمباران متفقین قرار گرفتند. در سال 1945، BMW چیزی بیش از یک کارخانه خالی و ورشکسته نبود. زنجیر آیزناخ در منطقه اشغال شوروی از بین رفته و کارخانه‌های مونیخ عملاً با خاک یکسان شده و به عنوان غرامت جنگی توسط بریتانیایی‌ها دزدیده می‌شود.

اگر تصمیم مدیران سابق و کارگرانی که خط تولید را مجدد راه‌اندازی می‌کنند نبود بی ام و می‌توانست در همان جا خاتمه یابد. از سرگیری ساخت موتورسیکلت در سال 1948 اولین نشانه بهبود صنعتی این شرکت بود و سه سال قبل از بهبود بخش خودرو این اتفاق افتاد. در این زمان بی ام و هنوز مشتریان خود را پیدا نکرده است، اما همچنان با مدل‌های V8 گران‌تر و غیرقابل فروش به این بن بست سرگردان ادامه می‌دهد. این عجله برای به دست آوردن اعتبار گذشته و برای قرار گرفتن در زمین بازی و در برابر با مرسدس، این برند را با سرعت بیشتری به لبه پرتگاه می‌رساند، زیرا بر روی ساختمانی متزلزل ساخته شده است.

بی‌ام‌و در سال 1955 به‌طور ناگهانی واقع‌بینانه‌تر به تولید خودروهای کوچک محبوب روی آورد. یک ایده خوب نادرست دیگر که باز هم رو به شکست بود.

در نتیجه این شرکت در آستانه ورشکستگی بوده و با تهدید به تصاحب توسط مرسدس، BMW در سال 1959 راه نجات خود را از طریق گروهی از سرمایه‌گذاران واقع بین و مشتاق به رهبری هربرت کوانت یافت. او که یک سرمایه‌دار باهوش بود، میلیون‌ها مارک را برای برنامه‌ای بلندپروازانه با هدف ساخت یک سدان متوسط ​​سرمایه‌گذاری کرد.

بی ام و دوباره متولد شد

برای گذر از این گذشته پر هرج و مرج، پروژه ای با عنوان “Neue Klasse” (کلاس جدید) با ظاهری جذاب در سال 1962 پیاده‌سازی شد. این سدان‌های مدرن و با کارایی بالا با تحمیل تصویری پویا بلافاصله با موفقیت بزرگی روبرو شدند. BMW با راه‌اندازی یک سری اسپرت دو در، که موفقیت آن درها را به روی آن گشود، شانس خود را دو برابر کرده و به موفقیت‌هایی در بازار فروش رسید که این موضوع ختم به شکوفایی و در نهایت به آن بعد بین المللی می‌بخشد. در طول دو دهه بعد، با وجود شوک‌های نفتی و رکود اقتصادی، BMW به گسترش خود ادامه داد. با سیاست تجدید تدریجی مدل‌های خود، این برند همراه با پیشرفت‌های مداوم در طراحی و مشخصات فنی، به تحکیم موقعیت خود در اروپا ادامه داد و در نهایت در آمریکا به موفقیت چشمگیری دست یافت.

بی‌ام‌و با هدایت موفقیت‌های خارق‌العاده نسل‌های مختلف سری 3، سرانجام توانست ابزاری برای دستیابی به جاه‌طلبی‌های خود فراهم کند. با گسترش فعالیت خود، این برند در حال حاضر عملاً در تمام بخش‌های بازار حضور دارد. از مدل‌های جمع‌وجور و تقریباً ارزان، تا خودروهای الکترونیکی لوکس و درجه یک، تا رودسترهای جذاب و نسخه‌های «Motorsport»، BMW به رتبه‌ی بزرگ‌ترین و ثروتمندترین تولیدکنندگان خودرو در جهان ارتقا یافته است.

لوگو بی ام و

لوگو بی ام و

هوانوردی، فعالیت مبدأ این شرکت بود و تأثیر عمیقی در ذهن این برند بر جای گذاشته است. همانطور که امروزه ریشه لوگوی بی ام و از مونیخ، پایتخت بایرن، آمده است. لوگوی این برند یادآور کامل ریشه‌های تاریخی است زیرا در مرکز یک دایره سیاه که با سه حرف BMW طراحی شده است، یک پروانه وجود دارد که نماد یک چرخان آبی و سفید، یعنی رنگ‌های ملی بایرن است. این لوگو روی مخزن موتورسیکلت‌ها در سال 1922 و بعد از 6 سال روی کاپوت اتومبیل‌ها خورده است که امروزه نیز به همان صورت باقی مانده است.

البته با گذشت زمان دستخوش چند تغییر برای زیبایی بیشتر شده است که شامل رنگ سفید به جای طلایی در حروف BMW، آبی روشن‌تر برای پروانه در دهه 1950/1960 و در نهایت، بازگشت به آبی پررنگ‌تر، همراه با یک گونه‌شناسی مدرن‌تر از پروانه‌ها است. BMW برای مدل‌های اسپرت توسعه یافته توسط بخش موتوراسپرت، در سال 1972 یک لوگوی خاص ایجاد کرد. این لوگو در مرکز یک دایره بزرگتر قرار دارد که سه رنگ آبی، قرمز و آبی تیره را در بر می‌گیرد و بدنه سفید اتومبیل‌های مسابقه را تزئین می‌کند.

وضعیت امروز خودروسازی بی ام و

بی ام و علیرغم همه پست و بلندی‌های جنگ در حال حاضر با چهار سایت مونتاژ مختلف، مستقر در مونیخ، دینگولفینگ، لایپزیگ و رگنسبورگ در موقعیت قدرتمندی قرار دارد. باید گفت که برخی از پرفروش‌ترین خودروهای اروپا شامل سری 1 یا سری 3 جمع و جور، X1 و X2 بوده است که امروزه نسل‌های جدیدتر این خودروها را شاهد هستیم.

از نظر تولید، این گروه آلمانی در سال 2020 حجمی‌معادل 2255637 خودرو را از طریق 31 کارخانه واقع در 15 کشور به ثبت رسانده است که در مقایسه با سال 2019 کاهش 12 درصدی را نشان می‌دهد. علیرغم تاثیر بحران ریزتراشه و کمبود قطعات، گروه BMW در سال 2021 رشد فروش 8.4 درصدی را ثبت کرد و در مجموع 2521525 دستگاه خودرو در سراسر جهان بین برندهای BMW، MINI و Rolls-Royce فروخته است. با این آمار این برند بار دیگر در بخش برترین خودروسازی‌های جهان پیشتاز است یا حداقل این چیزی است که خود ادعا می‌کند.

تا سال 2030، وسایل نقلیه تمام الکتریکی باید حداقل 50 درصد از تحویل‌های BMW به مشتریان خود را تشکیل دهند و این یکی از اصلی‌ترین اهداف این شرکت قلمداد می‌شود. برای رسیدن به این هدف این شرکت به تازگی دومین خط تولید باتری را در لایپزیگ آلمان افتتاح کرده است.

سرمایه گذاری عظیمی‌در حدود 70  میلیون یورو در این خط تولید شده است و ایجاد 250 شغل جدید که تا پایان سال 2022 برنامه ریزی شده است کاملا میسر خواهد بود. گفتنی است اولین خط تولید در می‌2021 راه اندازی شده است و باتری BMW iX را تامین می‌کند.

پرفروش‌ترین مدل‌های تاریخ BMW

پرفروش‌ترین مدل‌های تاریخ BMW

بسیاری از رانندگان تشخیص مدل‌های BMW را دشوار می‌دانند زیرا مدل تولید شده توسط این برند زیاد است و BMW بیش از صد خودرو از زمان ایجاد خود توسعه داده است. تنها در 20 سال گذشته، خودروساز آلمانی بیش از بیست مدل از این برند را به بازار عرضه کرده است. در ادامه چند نمونه از پرفروش‌ترین‌های بی ام و در سال‌های اخیر آورده شده است:

  • BMW X5 از سال 2000
  • BMW Z4 و X3 از سال 2003
  • BMW سری 1 از سال 2004
  • BMW X6 از سال 2008
  • BMW X1 از سال 2009
  • BMW سری 2 و I3 از سال 2013
  • BMW X4 از سال 2014
  • BMW X2 از سال 2017
  • BMW X7 از سال 2018
  • BMW Ix از سال 2021

خودروی BMW 3/15

خودروی BMW 3/15

اولین خودروی تولیدی BMW این خودرو بوده است. همانطور که پیش‌تر گفته شد این سازنده در سال 1928 کارخانه خودروسازی در آیزناخ را تصاحب کرده بود و با یک قرارداد با شرکت موتور آستین برای مدل دیکسی 3/15 تولیداتی را داشت. مدل 3/15 بی‌ام‌و بیشتر توسعه خودروی بریتانیایی چهار سیلندر بود که در سال 1929 وارد بازار شد.

خودروی مدل BMW 3/20

خودروی مدل BMW 3/20

اولین ماشین سری توسعه یافته توسط خود BMW به سال 1932 برمی‌گردد. بدنه این خودرو توسط یک خودروساز آلمانی دیگر در دایملر بنز در Sindelfingen تولید شده است.

بی ام و 303

بی ام و 303

303 از سال 1933 در واقع همه چیزهایی را داشت که می‌توانست BMW را برای چندین دهه مشهور کند: موتور شش سیلندر خطی، دیفرانسیل عقب و جلوپنجره رادیاتوری که بسیار محبوب بود. طبق استانداردهای آن زمان، 303 تا 90 کیلومتر در ساعت سرعت داشت.

BMW 501/502

BMW 501/502

“فرشته باروک” نامی‌بود که این مدل به خودش گرفت و این مدل نام محاوره‌ای خود را مدیون خطوط گسترده جلوپنجره‌اش است. 501 از سال 1952 با موتور شش سیلندر ساخته شد و در نوع 502 (از سال 1954) از یک موتور هشت سیلندر استفاده شد. اگرچه فرشته باروک گران بود و فقط تعداد کمی‌از مشتریان لوکس‌پسند می‌توانستند آن را بخرند، اما خیابان‌های بسیاری از شهرها را پر از خود کرد زیرا علاوه بر استفاده اشخاص به عنوان یک ماشین گشت پلیس هم استفاده شده است.

بی ام و ایزتا

بی ام و ایزتا

نماد طراحی و جز پرفروش‌های شرکت خودروی بی ام و در آن زمان بوده است. در مقایسه با مدل‌های شش سیلندر بی‌ام‌و، این خودروی کوچک تک سیلندر نسبتاً ضعیف بود و درب آن مانند یخچال به جلو باز می‌شد اما به اصطلاح موتوکوپه بوده و در طول دوره تولید خود از سال 1955 تا 1962 بسیار عالی فروخت. ایزتا با قیمتی در حدود 2500 مارک، جابجایی را برای بسیاری در آلمان مقرون به صرفه کرد و بنابراین به نمادی از معجزه اقتصادی تبدیل شد.

بی ام و کلاس جدید

تقریباً هر خودروساز موفقی یک مدل دارد که اسطوره آن بر اساس فروش و محبوبیت است. در BMW، این خودرو، خودروی کلاس جدید است. خودروهای میان رده با نام‌های 1500، 1600 یا 2000 دارای موتورهای چهار سیلندر بودند و سلیقه بسیاری از افراد آن زمان را برآورده می‌کردند. همانطور که اشپیگل در سال 1960 نوشت، BMW قبلاً فقط برای “کارگران روزمزد و مدیران کل” اتومبیل می‌ساخت؛ چه ایزتا ارزان و چه آنجل گران قیمت برای این دو طیف ساخته شده بود، در نتیجه مدل‌های کلاس جدید طبقه متوسط ​​را هدف گرفتند. در دهه 1962 و 1972، باواریایی‌ها تقریباً 330000 لیموزین تولید کردند.

بی ام و 2002

BMW وجهه اسپرت خود را مدیون این خودرو است. 2002 متعلق به کلاس جدید بود و در سال 1968 به بازار عرضه شد. یک موتور دو لیتری 100 اسب بخار قدرت و سرعت 170 کیلومتر در ساعت را فراهم می‌کرد، مدل 2002 ti با دو کاربراتور دوبل حتی 200 کیلومتر در ساعت را برآورده می‌کرد، سرعتی که در استانداردهای آن زمان بی سابقه بود.

بی ام و 2002 توربو

ب ام و اولین تولید کننده ای بود که توربوشارژر را برای مسابقات موتوری در یک خودروی تولیدی معرفی کرد. حروف “Turbo” در ابتدا قرار بود به صورت وارونه روی اسپویلر جلو قرار داده شده و به عنوان نوشته تهدیدآمیز به وضوح در آینه‌های دید عقب خودروها خوانایی داشته باشد. رانندگی با 2002 توربو آنقدر تهاجمی‌بود که بوندستاگ در مورد اینکه آیا خطری ایمنی دارد یا خیر بحث‌هایی را کرد.

BMW 3.0 CSL

در سال 1971 ، کوپه سبک وزن اولین بی‌ام‌و ای بود که توسط شرکت تیونینگ داخلی M GmbH توسعه یافت. این خودرو در مقایسه با سایر مدل‌های کوپه سری E3 تا 200 کیلو سبک‌تر بود.

BMW سری 5

از سال 1972، اعدادی که امروزه هنوز استفاده می‌شوند در BMW به کار گرفته شدند. همه چیز با BMW سری 5 در بخش طبقه متوسط ​​رو به بالا شروع شد. نامگذاری این خودرو به باب لوتز، مدیر بازاریابی وقت باز می‌گردد.

BMW 3er

بعد از سری 5، سری 3 در سال 1975 به بازار آمد. سری سه پرفروش ترین مدل BMW است و اکنون در نسل ششم خود قرار دارد. در ابتدا به عنوان یک سدان با شش سیلندر در دسترس بود، اما مانند سری 5، تغییرات بیشتر و بیشتری (مانند تورینگ استیشن واگن یا گرن توریسمو) در طول سال‌ها اضافه شد و تعداد سیلندرها کاهش یافت.

BMW سری 7

پرچمدار BMW در سال 1977 وارد بازار شد و از آن زمان با مرسدس کلاس S مقایسه شد. به عنوان مثال، سری‌های جدیدتر آن از سال 2015، دارای کنترل پارک بوده و می‌تواند بدون راننده پارک کند. مدل 1987 که در تصویر مشاهده می‌شود، نقطه فروش منحصر به فرد دیگری داشت زیرا این اولین خودروی آلمانی پس از جنگ با موتور دوازده سیلندر بود.

BMW M1

خودروی فوق اسپورت BMW در اواسط دهه 1970 توسط لامبورگینی در سنت آگاتا بولونیزی تولید شد. این خودرو توسط جورجیو جوجارو طراحی شده است. نسخه تولیدی دارای موتور 3.5 لیتری شش سیلندر توربوشارژ بود. این امر M1 را به حداکثر سرعت 265 کیلومتر در ساعت رساند و از آغاز فروش در سال 1978 سریع‌ترین خودروی اسپورت خیابانی از یک سازنده آلمانی در نظر گرفته شد. البته سلطه آن با ظهور پورشه توربو در سال 1983 به پایان رسید.

BMW Z1

برای مدت طولانی، BMW یک رودستر در مدل‌های خود نداشت سپس Z1 در سال 1989 وارد بازار شد. با یک موتور شش سیلندر، 170 اسب بخار که برای توزیع وزن ایده آل در پشت محور جلو نصب شده بود. مدل‌های رودستر Z3 و Z4  با تیراژ کمتری بعداً تولید شدند.

خودروی مینی

در جریان تصاحب سازنده بریتانیایی Rover در سال 1994، برند Mini نیز به BMW ملحق شد. شش سال بعد و چند میلیارد مارک ضرر، شرکت مونیخی راه خود را از Rover جدا کرد، اما سازنده خودروهای کوچک را حفظ کرد. اکنون مدل‌های SUV، استیشن واگن، رودستر، کانورتیبل و مدل‌های پنج در از Mini وجود دارد و خانواده این برند بسیار بزرگ است.

BMW X5

اولین مدل خودروی آفرود از BMW در سال 1999 وارد بازار شد. در حال حاضر X3 و X1 نیز وجود دارند که یک یا دو اندازه کوچکتر هستند و همچنین X6 SUV کوپه که از مدل‌های موفق این کلاس است. مانند تمام سازندگان خودرو، مدل‌های شاسی‌بلند فروش بسیار خوبی دارند.

Sakrilegmobil

یک BMW با موتور سه سیلندر (به صورت عرضی نصب شده!) با دیفرانسیل جلو است و دیفرانسیل جلو فضای داخلی بیشتری را فراهم می‌کند که برای یک استیشن کم اهمیت نیست و این استیشن را به یکی از پرفروش‌های کلاس استیشن بی‌ام‌و تبدیل کرده است.

BMW i3

این خودرو شاید شجاع‌ترین خودرویی باشد که یک سازنده آلمانی در سال‌های اخیر ساخته است. BMW کل صنعت را با پروژه i غافلگیر کرد و هیچ کس انتظار نداشت چنین تعهد ثابتی به حمل و نقل الکتریکی از برندی که به خاطر اسپرت بودنش شناخته می‌شود ارائه شود. ارقام فروش i3 از سال 2013 کمتر از حد انتظار بوده است، اما این خودروی الکترونیکی برای برند BMW بسیار ارزشمند است.

BMW i8

این خودرو برای اثبات اینکه خودروهای هیبریدی نباید خسته کننده باشند ساخته شده است. یک موتور سه سیلندر کوچک 1.5 لیتری و یک محرک الکتریکی به i8 قدرت 362 اسب بخاری را می‌دهد و این خودرو در سراسر جهان و حتی ایران خودمان جز پرفروش‌ترین و لاکچری‌ترین خودروهای جهان شناخته می‌شود.

نتیجه‌گیری

موتورهای دیفرانسیل عقب و شش سیلندر باعث شهرت بی ام و شده است. اما تصویر برند بی‌ام و به امروز باز نمی‌گردد و با توجه به توضیحاتی که داده شد عقبه بسیار طولانی دارد. باواریایی‌ها همواره نقش پیشگامی‌را در میان تولیدکنندگان آلمانی ایفا می‌کنند و برند BMW را به عنوان بزرگترین خودروسازی‌های جهان مطرح کرده‌اند.

مقالات مرتبط
بررسی خودروی هیوندای i20

بررسی خودروی هیوندای i20

کیا و هیوندای به نسبت ماشین‌های چینی موجود در ایران دیگر سرگرم کننده نیستند. هیوندای i20 جدید هم آخرین مدل این کمپانی کره‌ای است که

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *