دسته‌بندی مقالات

راهنمای جامع چرم خودرو و دلیل اهمیت ترمیم آن

راهنمای جامع چرم خودرو و دلیل اهمیت ترمیم آن

چرم خودرو و دلیل اهمیت ترمیم آن

امروزه بسیاری از خودروهای رده متوسط به بالا و خودروهای لوکس روکش صندلی چرم دارند و همین موضوع به اهمیت آشنایی با چرم صندلی، ترمیم چرم و نگهداری از آن می‌افزاید.

چرم صندلی خودرو مانند قطعات و بخش‌های دیگر آن، در طول استفاده‌های مکرر، نشست و برخاست سرنشینان دچار استهلاک می‌شود. این اتفاق می‌تواند براثر قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب، استفاده از واکس‌های متداول در کارواش‌های مختلف و در برخی موارد بخاطر شستشو با آب که به بافت چرم آسیب می رساند، رخ دهد.

با گذشت زمان، چرم صندلی خودرو خشک خواهد شد که مستعد انواع مشکلات دیگر مثل ترک خوردن و پارگی چرم، رنگ پریدگی، ساییدگی و ایجاد سوراخ می‌شود.

یکی دیگر از آثار منفی خرابی چرم صندلی آن است که موجب کاهش قیمت خودرو می‌شود. بی‌توجهی به پارگی‌ها و نقص‌های سطحی چرم باعث می شود، به مرور زمان بزرگ‌تر و عمیق‌تر شوند و هزینه ترمیم آن ها افزایش پیدا کند.

در این حالت، متداول‌ترین راه‌حلی که برای آسیب‌های چرم صندلی خودرو به ذهن افراد می‌رسد، تعویض چرم است؛ اما تعویض چرم ممکن است نتیجه دلخواه را برای شما نداشته باشد، زیرا پیدا کردن چرم فابریک صندلی خودرو بسیار سخت است و استفاده از چرم‌های مشابه نیز به دلیل تفاوت رنگ با سایر قسمت‌ها توصیه نمی‌شود چرم های مشابه پس از مدتی تغییر رنگ می‌دهند و از لحاظ بافت نیز قدرت چرم‌های اصلی صندلی را ندارند.

با وجود این شرایط، ترمیم چرم خودرو پرطرفدارترین راه برای بازسازی چرم‌های آسیب دیده بشمار می‌آید. با استفاده از روش‌های مختلفی که امروزه برای انجام ترمیم چرم استفاده می‌شود، می توانیم از سلامت روکش‌های صندلی خودرو مطمئن شویم.

ترمیم چرم صندلی خودرو چگونه انجام می‌شود؟

ترمیم چرم صندلی بسته به میزان و نوع آسیب دیدگی شامل فرآیندهای مختلفی است. برای مثال اگر ترک‌های چرم بیش از حد بزرگ باشند، تعویض چرم راه‌حل مناسب‌تری خواهد بود؛ در این حالت، ترمیم چرم نیز قابل انجام است اما نتیجه دلخواه را بدنبال نخواهد داشت.

از طرفی چرمی که تعویض شده است، کیفیت بافت چرم فابریک را ندارد و از لحاظ دوام و مقاومت نیز تحمل آن پایین‌تر است؛ به همین دلیل توصیه می‌شود، آسیب‌های چرم صندلی خودرو را جدی گرفته و در اولین فرصت ترمیم کنید.

مراحل ترمیم چرم

  • صفرشویی و جرم‌زدایی عمقی چرم خودرو

در صورتی که آسیب‌های چرم کوچک و سطحی‌تر باشد، فرآیند ترمیم با صفرشویی و جرم‌زدایی عمقی آغاز خواهد شد. باید محل آسیب‌دیده به خوبی تمیز شود و جرم‌های آن گرفته شود تا ترمیم چرم به راحتی، با دقت و ظرافت بیشتری انجام شود.

  • ترمیم قسمت‌های آسیب دیده چرم

پس از آن نوبت به پر کردن محل بریدگی‌ها و ترک‌ها، پاک کردن خطوط و آثار سوختگی می‌رسد. در این مرحله با استفاده از مواد مخصوص زیرسازی به پرکردن بخش ‌های موردنظر چرم اقدام می‌کنیم. توجه داشته باشید برای پر کردن هر لایه از بریدگی، کمی صبر کنید تا لایه قبلی کاملا خشک شود و سپس دوباره لایه بعدی را پر کنید.

گاهی اوقات در محل آسیب دیده چرم، اضافاتی وجود دارد که بهتر است قبل از انجام فرآیندهای فوق با استفاده از سنباده، سطح آن را صاف کنید، سپس با دستمال مرطوب آن قسمت را دوباره تمیز کنید و ترمیم چرم صندلی را ادامه دهید.

  • رنگ‌سازی و رنگ‌آمیزی چرم

زمانی که تمامی فرورفتگی‌های چرم خودرو پر شدند، نوبت به رنگ کردن آن می‌رسد. این مرحله بسیار اهمیت دارد زیرا نتیجه ترمیم چرم نسبت مستقیمی با رنگ‌سازی درست آن دارد. این فرآیند یکی از سخت‌ترین قسمت های ترمیم چرم صندلی است.

به دلیل اینکه برای ساخت اکثر روکش‌های چرم صندلی از رنگ‌های متداول استفاده می شود، به ساختن رنگ چرم احتیاجی نخواهد بود. اگرچه در برخی موارد رنگ چرم صندلی خاص و کمیاب می‌باشد و باید برای بدست آوردن ترکیب رنگی مناسب آن زمان صرف کنید.

پس از ساخت رنگ، با استفاده از دستگاه آن را روی سطح چرم پخش می‌کنیم که به این مرحله نیز، مرحله پاشش رنگ یا رنگ‌پاشی می گویند. زمانی که به اندازه کافی چرم رنگ به خود گرفت، از لاک و محافظ چرم برای پوشش رنگ استفاده می‌کنیم.

  • محافظت بیشتر سطح چرم با لاک مخصوص

لاک چرم بهترین محافظ برای رنگ آن است که پس از پاشیدن رنگ روی سطح چرم بکار می‌رود. همچنین کاربرد دیگر این لاک، مشخص کردن میزان ماتی یا براق بودن چرم صندلی است که این مورد نیز باید با بقیه سطوح چرم صندلی خودرو هماهنگ باشد؛ درنهایت باعث افزایش عمر چرم خودرو می‌شود.

چند نکته برای نگهداری از چرم صندلی خودرو

در کنار آشنایی با ترمیم چرم خودرو، بهتر است که با روش‌های نگهداری صحیح از چرم نیز آشنایی داشته باشید تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کنید. متداول ترین آسیبی که به چرم صندلی خودرو وارد می‌شود، ترک خوردن سطح آن است و مهمترین علتی که موجب ترک خوردن چرم صندلی می‌شود، خشک شدن چرم است. برای جلوگیری از خشک شدن، راه های متعددی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • از مایع نرم‌کننده استفاده کنید.

یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از خشک شدن چرم صندلی، استفاده از مایع نرم‌کننده مخصوص است. در صورت استفاده مداوم از نرم‌کننده می توانید از عمیق‌تر شدن ترک‌ها جلوگیری کنید و همچنین احتمال ایجاد ترک‌های جدید را هم به حداقل برسانید.

  • واکس باکیفیت بسیار اهمیت دارد.

واکس‌های متفرقه و متداول موجب سفت شدن چرم صندلی می‌شوند. سعی کنید از واکس‌های باکیفیت برای چرم‌ صندلی خودرو استفاده کنید تا بافت آن را در طول زمان حفظ کند.

  • مرتب و عمیق، چرم صندلی را تمیز کنید.

تمیز کردن چرم به صورت مرتب و در دوره‌های مشخص مثلا هفتگی، باعث جلوگیری از نشستن گرد و غبار روی سطح چرم می‌شود. در صورتی که این گرد و غبار از روی چرم پاک نشود، منجرب به آسیب پذیری آن نسبت به اشیای خارجی می گردد. شستشوی عمیق چرم صندلی خودرو بسیار مهم است. آلودگی‌ها و گرد و غباری که در بافت چرم نفوذ می‌کنند، آن را مستعد ترک خوردن می‌کنند.

  • از وسایل مناسب برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

بهتر است که برای تمیز کردن چرم صندلی خودرو مسواک یا فرچه را جایگزین انواع دستمال کنید زیرا بافت چرم دارای جزئیات بسیار ریز است و برای تمیز کردن عمقی آن قطعا به یک وسیله زبر مثل فرچه احتیاج خواهید داشت.

  • از تماس مستقیم آب و مایعات با چرم خودداری کنید.

بسیار پیش می‌آید که افراد برای تمیز کردن چرم از آب استفاده می‌کنند. در صورتی که شما هم می خواهید چرم صندلی خودرو را با آب تمیز کنید، از تماس مستقیم آن با چرم خودداری کنید.

همچنین هنگام استفاده از شوینده‌ها نیز به این نکته توجه داشته باشید که باید از کف آن برای شستشوی چرم استفاده کنید.

سوالات و دغدغه‌های افراد پس از ترمیم چرم خودرو

معمولا افراد پس از ترمیم چرم خودرو خود در مجموعه‌های مختلف و یا به صورت شخصی، دغدغه‌ها و سوالات مشخصی در ذهنشان دارند که این سوالات شامل موارد زیر هستند:

  • آیا رنگ کردن چرم، مانع از ترک خوردن آن می‌شود؟
  • رنگ کردن قسمت آسیب‌دیده باعث دو رنگ شدن چرم صندلی خودرو نمی‌شود؟
  • در صورت تمیز کردن چرم صندلی، رنگ آن از بین نمی‌رود؟
  • بافت چرم پس از ترمیم با حالت اولیه خود یکسان خواهد بود؟

و سوالات دیگر…

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که در گذشته از رنگ بدنه خودرو برای رنگ کردن چرم ترمیم‌شده استفاده می‌شد. این رنگ از لحاظ تکنولوژی ساخت، بافت سفت و سختی دارد و فاقد انعطاف لازم برای نرم کردن سطح چرم است.

در نگاه اول این رنگ‌ها بسیار عملکرد خوبی داشتند اما پس از مدتی باعث خشک شدن چرم می‌شدند و به همین علت، چرم صندلی خودرو ترک برمی‌داشت.

اما خبر خوب اینکه ما در مجموعه مدوسا از رنگ‌هایی برای ترمیم چرم خودرو استفاده می‌کنیم که تکنولوژی و کیفیت ساخت آن ها، اجازه انعطاف‌پذیری بالا را به چرم خودرو می‌دهند، همچنین بقیه مواد اولیه لازم برای رنگ کردن چرم ترمیم‌شده نیز به همین صورت، از محصولات باکیفیت و انعطاف‌پذیر موجود انتخاب می‌شوند.

استفاده از مواد اولیه باکیفیت و انعطاف‌پذیر، حتی موجب ماندگاری بیشتر چرم و آسیب‌پذیری کمتر آن نسبت به آلودگی‌ها و اشیای خارجی خواهد شد.

شما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی که در وبسایت برای شما قرار داده‌ایم، برای ترمیم چرم صندلی خودرو خود اقدام کنید.

مقالات مرتبط
چک لیست خودرو قبل از سفر

چک لیست خودرو قبل از سفر

آیا تا به حال به اهمیت بازدید و بررسی وسیله نقلیه قبل از شروع سفر اندیشیده‌اید؟ آیا می‌دانید که چک کردن دقیق خودرو قبل از

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *