دسته‌بندی مقالات

آیا پولیش برای ماشین ضرر دارد؟

آیا پولیش برای ماشین ضرر دارد؟

از جمله راه‌های مراقبت از رنگ خودرو و رفع آسیب‌هایی چون خط و خش‌های سطحی و همچنین حفظ زیبایی رنگ اتومبیل و درخشان‌تر شدن آن، انجام پولیش است. با این حال برای بسیاری از مالکان خودرو این سؤال مطرح می‌شود که آیا پولیش برای اتومبیل ضرر دارد؟ چه زمانی باید خودرو را پولیش کنیم؟ تعداد دفعات مجاز استفاده از پولیش خودرو چقدر است؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به سؤالات شما پیرامون پولیش خودرو پاسخ دهیم.

پولیش خودرو چیست؟

پولیش خودرو چیست؟

منظور از پولیش خودرو استفاده از مواد خاصی است که به دو روش دستی و با استفاده از دستگاه روی رنگ بدنه مالیده می‌شود؛ پولیش خاصیت اسکراب مانندی دارد و تنها یکی از ۸ تا ۱۰ لایه رنگی که روی بدنه خودرو قرار گرفته است را برمی‌دارد. به این ترتیب رنگ بدنه خودرو براق‌تر و درخشنده‌تر شده و خط و خش‌های سطحی نیز از بین ‌می‌روند. مایع پولیش و مهارت کسی که خودرو را پولیش می‌کند نقش مهمی در نتیجه کار و اثرات مثبت آن خواهد داشت.

همانطور که اشاره کردیم این کار به دو صورت دستی و با استفاده از دستگاه انجام می‌گیرد، اگرچه پولیش کردن بدنه خودرو با دستگاه به دلیل فشار یکسان و یک اندازه‌ای که برای برداشتن لایه رنگ وارد می‌کند نتیجه بهتری دارد، اما با توجه به این که با هر بار پولیش کاری یک لایه از رنگ بدنه خودرو برداشته می‌شود، زیاده روی در این کار می‌تواند باعث از بین رفتن کیفیت رنگ اصلی بدنه شود.

انتخاب روش پولیش کاری بستگی به شرایط بدنه خودرو دارد. به طور مثال در مورد خودروهایی که دچار آسیب دیدگی‌هایی در سطح بدنه هستند ( مثل ترک خوردگی رنگ، فرو رفتگی بدنه و… ) معمولاً پولیش کاری به صورت دستی و با دقت بسیار انجام می‌گیرد.

آیا پولیش کاری برای بدنه خودرو ضرر دارد؟

به گفته کارشناسان حوزه خدمات پولیش، واکس و… انجام پولیش خودرو در زمان مناسب و دفعات کم هیچ ضرری برای بدنه خودرو ندارد. معمولاً بعد از این که خودرو مدت‌ها در معرض عواملی چون گرد و غبار، ساییدگی، آفتاب، باران و برف و… قرار گیرد، استفاده از پولیش سبب براق و شفاف‌تر شدن رنگ بدنه خودرو می‌شود.

با توجه به این که انجام پولیش خودرو محدودیت تکرار دارد، نمی‌توان به صورت مکرر و در فواصل کم این کار را انجام داد و بهتر است زمان انجام پولیش کاری را به مواقع ضروری مثلاً فروش خودرو و یا در مواقعی که کیفیت رنگ خودرو بسیار کاهش یافته است موکول کنید.

نکته مهم دیگری که برای جلوگیری از آسیب رنگ بدنه در زمان انجام پولیش کاری باید به آن دقت کنید، مهارت انجام کار و پولیش کاری با مواد مناسب و استاندارد است.

همانطور که اشاره کردیم پولیش کاری به معنای برداشتن یک لایه رنگ خودرو است؛ بنابراین اگر از مواد مناسبی برای این کار استفاده نشود و یا فردی که پولیش کاری انجام می‌دهد از تبحر و مهارت کافی برخوردار نباشد ممکن است رنگ بدنه دچار آسیب شود.

واکس یا پولیش؛ کدام یک بهتر است؟

در مورد این موضوع باید گفت که واکس و پولیش هر دو به منظور جلا بخشیدن و ارتقاء کیفیت رنگ بدنه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما عملکرد کاملاً متفاوتی دارند؛ به همین دلیل است که آگاهی داشتن از عملکرد هر یک از این دو می‌تواند انتخاب بهتری را برای شما رقم بزند.

همانطور که اشاره شد پولیش لایه بردار است و یک لایه از رنگ بدنه به آرامی و با ظرافت از روی بدنه برداشته می‌شود و انجام آن به دفعات زیاد توصیه نمی‌شود و اصولاً امکان‌پذیر نیست و در صورت رعایت نکردن استاندارد‌های لازم در انجام این کار، ممکن است رنگ بدنه خودرو دچار آسیب شود.

اگر چه واکس بدنه خودرو به لحاظ ظاهری نتیجه‌ای مشابه پولیش خواهد داشت ولی با ایجاد یک لایه روی بدنه خودرو علاوه بر براق و شفاف ساختن رنگ بدنه از آن نیز محافظت می‌کند.

نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که پولیش خودرو معمولاً برای تعداد محدودی از رنگ‌های بدنه کارایی دارد، اما در مورد واکس چنین نیست و می‌توان از آن برای انواع رنگ‌ها استفاده کرد. واکس معمولاً در خودرو‌هایی با رنگ تیره به منظور ممانعت از پریدن رنگ خودرو و در خودرو‌هایی با رنگ روشن برای محافظت از کیفیت رنگ به کار برده می‌شود.

نکات مهم پولیش کاری خودرو

نکات مهم پولیش کاری خودرو

اگر می‌خواهید پولیش کاری خودرو باعث آسیب دیدن رنگ بدنه نشود باید به نکاتی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم دقت داشته باشید:

انتخاب پولیش مناسب

باید مشخص شود که هدف شما از پولیش کردن خودرو چیست و چه نوع پولیشی باید برای این کار استفاده کرد. انتخاب پولیش نامناسب باعث ایجاد صدماتی به بدنه خودرو می‌شود، به طور مثال در مورد پولیش‌های نامرغوب به جای براق شدن رنگ بدنه، این پولیش‌ها همانند یک سمباده عمل کرده و رنگ بدنه را مات می‌کنند.

شستن خودرو قبل از پولیش

قبل از انجام پولیش کاری باید خودرو کاملاً تمیز باشد؛ چرا که آلودگی‌های سطحی مثل گل و لای یا کثیفی ناشی از گرد و غبار می‌تواند در زمان پولیش خودرو باعث ایجاد خط و خش‌های بیشتر روی سطح بدنه خودرو گردد.

دمای بدنه

در زمان انجام پولیش، بدنه خودرو نباید خیلی داغ و محیط نباید دارای رطوبت باشد. بهتر است برای دریافت نتیجه بهتر، فرآیند کار در دمای مناسب و به دور از نور خورشید انجام گیرد.

دستمال مناسب

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود پولیش کاری خودرو آسیبی به رنگ بدنه وارد نکند، استفاده از دستمال مناسب است. بهترین پارچه‌ها برای انجام این کار پارچه‌های مایکروفایبر، حوله‌های نرم و پارچه‌های پنبه‌ای هستند.

حرکت منظم دست یا دستگاه

نکته بسیار مهمی که از آسیب دیدن بدنه خودرو در زمان انجام پولیش جلوگیری می‌کند، ظرأفت کار است. حرکت دست‌ها باید بسیار نرم، با فشار و سرعت ثابت انجام شود؛ همچنین در صورت استفاده از دستگاه برای پولیش کاری نیز باید دقت کرد که جهت انجام کار از ابتدا تا انتها یکسان و با فشار ثابت انجام گیرد.

پولیش کاری با توجه به آسیب‌ها

در زمان استفاده از پولیش باید دقت کنید که آسیب‌ها و خط و خش‌های بدنه چقدر عمیق هستند. گاهی نیاز است که از پولیش زبر و گاهی از پولیش نرم استفده شود. معمولاً برای خط و خش‌های عمیق ابتدا از پولیش زبر استفاده می‌کنند، در این صورت بخش آسیب دیده کمی مات می‌شود که در مرحله بعد با استفاده از پولیش نرم آن را براق می‌کنند.

بهترین پولیش کاری بدون آسیب به بدنه

شما می‌توانید در مجموعه مدوسا، خدمات پولیش کاری بدنه خودرو را زیر نظر متخصصان امر و با بهترین متریال انجام دهید، انجام این کار توسط نیروی متخصص و با تجربه علاوه بر کیفیت بالای کار، نگرانی‌های شما از آسیب دیدن رنگ بدنه خودرو در اثر پولیش را کاهش خواهد داد.

مقالات مرتبط
چک لیست خودرو قبل از سفر

چک لیست خودرو قبل از سفر

آیا تا به حال به اهمیت بازدید و بررسی وسیله نقلیه قبل از شروع سفر اندیشیده‌اید؟ آیا می‌دانید که چک کردن دقیق خودرو قبل از

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا پولیش برای ماشین ضرر دارد؟»

  1. محمد صادق

    ما هم میتونیم توی خونه ماشین رو خودمون پولیش کنیم؟ مشکلی پیش نمیاد؟

    1. سلام محمدجان. این مورد خیلی بستگی داره به میزان آسیب وارد شده به خودرو. پیشنهاد می‌کنیم اگر خودرو گران قیمتی دارید ریسک نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *